Autosedačka ochrání dítě za jízdy i v zaparkovaném voze. Na zapomenutého potomka upozorní alarmem
V Itálii minulý týden začalo platit nařízení, podle kterého musí řidiči mít v autě zařízení, které varuje před zapomenutím dítěte ve voze. Vláda tak chce bojovat proti množícím se případům úmrtí dětí zanechaných v autech. Bezpečnostní systém může být součástí auta, autosedačky nebo je samostatný. Hned několik možných technologických řešení se představilo na říjnovém Smart Mobility Summitu v izraelském Tel Avivu, kde natáčel reportér Vojtěch Koval.
Čtěte také
„Když se někdo posadí do auta, objeví se na obrazovce ikona u konkrétní sedačky. Senzor dokáže rozeznat, jestli je to dospělý člověk, nebo dítě,“ popisuje Yuval Mekamelová ze společnosti Vayyar s tím, že senzor funguje na bázi rádiových vln.
„Lidské tělo se neustále hýbe, i když jsou to třeba jen úplně malé pohyby. Tady na summitu předvádíme náš systém pomocí panenky. Tu musím nejdřív zapnout, aby se jí začalo hýbat bříško, jako kdyby dýchala. Rozlišujeme tak neživé předměty od lidí. Pokud senzor vidí, že dýchá, ví, že je na sedačce lidská bytost.“
Senzor tak například spustí alarm a otevře okna, pokud byste v autě zapomněli dítě a hrozilo by, že se přehřeje. Zároveň ale senzory dokážou vyhodnotit, že dítě v sedačce je na sedadle spolujezdce a v případě nehody například nenechá vybuchnout airbag, aby dítě nezranil.
Posádka pod dohledem
„Používáme jeden senzor na bázi kamery, který dohlíží na celou kabinu,“ popisuje konkurenční řešení Gil Dotan, zakladatel start-upu Guardin Optical Technologies.
„Strukturované světlo – to je naše kouzelná formulka. Promítáme do kabiny síť neviditelných infračervených teček a naše algoritmy z nich pak vytvoří 3D mapu. Na té rozeznáme sebemenší pohyby, třeba jen o jediný mikrometr.“
Kamerový senzor je umístěný nad palubní deskou u zpětného zrcátka a rozpozná díky tomu i cestující na zadních sedadlech. Tato technologie tak podle Gila Dotana ušetří automobilkám nemalé peníze: „Tohle dříve dělaly tlakové senzory v sedadlech. K těm jste museli dovést kabely, což zvyšuje cenu, hmotnost i složitost montáže vozu.“
Prevence mikrospánku nebo mobilu za volantem
Stejně jako Vayyar, i technologie od Guardianu dokáže rozeznat, že v autě zůstalo dítě v sedačce, a to i když je sedačka otočená zády ke směru jízdy. „Sleduje mikropohyby způsobené tím, jak dítě dýchá, a přitom se hýbe. Proto na něj ani nemusíte přímo vidět,“ vysvětluje Gil Dotan.
Čtěte také
Kromě toho ale kamerový senzor umí zjistit, že řidič za volantem nedává pozor. „Náš systém rozpozná řidičovou hlavu a pak sleduje, jak s ní pohybuje. Takže pokud se řidič nesoustředí na cestu, senzor to rozpozná,“ doplňuje.
Podobně umí senzor od Guardian Optical Technologies sledovat, jestli má řidič ruce na volantu a do budoucna by měl umět spočítat i to, kolika prsty jej drží, a jestli tak má vůz po kontrolou.
Související
-
Auta čeká ještě několik úrovní vývoje. Budou skutečně někdy samostatná?
Jak si představujete jízdu po dálnici za 10, 20 let? Někoho napadne, že se bude spíš nad ní létat, jiný se třeba nechá svým autem odvézt bez řízení. A nebo se nic nezmění?
-
Nohy na palubní desce auta, ležení napříč sedačkami. Lidé podle záchranářů riskují vážná zranění
„Slyšela jsem teď, že se to nemá, ale udělala jsem to,“ říká žena z Prahy. „Je to hrozná úleva,“ reaguje jiná na otázku, jestli ví, že to je nebezpečné.