Anna Matušková

28. červenec 2009

Tři až osm sekund - tolik času údajně stačí k tomu, abychom si udělali názor na někoho, koho vidíme poprvé. "Toto se promítá i do našeho vnímání politiků," říká Anna Matušková, která přednáší politický marketing na Masarykově univerzitě v Brně. Nejen na to, jak se dělá politická kampaň v Česku, ale například i na to, v čem spočíval úspěch volebního tažení Baracka Obamy, se jí v Dopoledním Radiožurnálu po lince z Brna ptala Lucie Výborná. Ve čtvrtek 30. července bude hostem filmový a televizní producent Čestmír Kopecký.

Termín politický marketing je v českém prostředí poměrně nový, ačkoli jeho metody využívají politici od nepaměti. Jde vlastně o aplikování ekonomických principů analýzy poptávky a nabídky do politiky.

"Cílem je, aby politická strana nebo politik zjistili, co veřejnost potřebuje, jak reaguje na politickou nabídku, v tomto případě politický program či kandidáta, a potom za pomoci účinných metod byli co nejlépe schopni tuto poptávku voličů pokrýt a zároveň zrealizovat svoje cíle," vysvětluje obsah pojmu Anna Matušková.

Základem je velmi podrobná analýza volebního trhu. Nástroje, které k ní politici používají, se velmi blíží metodám průzkumu trhu běžného spotřebního zboží. Vedle často diskutovaných průzkumů veřejného mínění je to hlavně rozčlenění trhu na cílové skupiny, znalost konkurence a volebního zákona, ale také targeting (marketingové zacílení).

Jde o metodu jasně analyzující konkrétní cílovou skupinu na základě testování na vybraném vzorku populace. "Testovat můžete různé věci od barvy, kterou si vyberete pro kampaň, přes volební slogan až ke způsobu, jakým lidé reagují na lídra kandidátky," přibližuje konkrétní podobu takovéhoto cíleného průzkumu odbornice na politický marketing.

Současně však dodává: "Tyto metody můžeme používat, ale politický proces nelze redukovat na postup, jakým prodáváme třeba prací prášek." Do hry tu totiž vstupují i faktory, které u běžného spotřebního zboží nenajdeme.

Tyto faktory zafungovaly také v mimořádně úspěšné prezidentské volební kampani Baracka Obamy. Nejen uvolněnost, řečnické nadání a velké charisma, ale i osobní nadšení spolupracujícího týmu dobrovolníků dopomohlo prezidentskému kandidátovi v jeho úspěchu.

V čem by se čeští politici mohli od svých zahraničních kolegů přiučit a jak vůbec umí pracovat s politickým marketingem? Mohou v českém prostředí uspět netradiční metody oslovování voličů? Jaký vliv má soukromí a rodinné poměry politiků na preference voličů? A jakou strategii zvolí politické strany v nadcházející volební kampani? Anna Matušková odpovídala také na tyto otázky a vy si její reakce můžete poslechnout v záznamu celého rozhovoru.

autor: and
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.