Ženy v Bibli: Ráchel

16. srpen 2014
Křesťanský týdeník , Křesťanský týdeník

V České republice nosí jméno Ráchel 274 dívek a žen. Jeho biblická nositelka byla rozporuplná postava. Na jedné straně krásná žena, která dlouho čekala na to, až se stane matkou. Její osud je velmi tragický. Na druhé straně tak trochu chytrá horákyně, která neváhá využít ženskou lest.

Jákob se se svou budoucí ženou potkává u studně. Lepší místo biblický vypravěč ani vymyslet nemohl, podotýká farářka ČCE Elen Plzáková: „Studna je důležitým místem k setkávání. Spoustu důležitých věcí v Bibli se vyřídilo u studny.“ A dodává, že nošení vody bylo typicky ženskou prací: „Nosily vodu na hlavě a tím pádem chodily rovně, takže byly ještě krásnější, než kdyby pro vodu nechodily,“ dodává teoložka Plzáková.

Právě Ráchelina krása hraje v příběhu velkou roli. Z minulého týdne už víte, že Jákob si nakonec kvůli úskoku svého tchána vzal prvně Leu a až potom Ráchel. Vztah obou sester trpěl jejich vzájemnou rivalitou. Lea měla mdlé oči a láska jejího muže patřila její sestře. Ta byla ale dlouho neplodná, zatímco Lea rodila jedno dítě za druhým.

Trápení a smutek

Ráchel se trápí tím, že mít děti nemůže. Kolem Ráchel se vůbec vznáší podivný opar smutku, říká Elen Plzáková:

„Pláč k Ráchel patří. Stala se symbolem matky, která se strachuje o své děti. V dalších biblických textech se na Ráchel odkazuje – u proroka Jeremiáše je vnímaná jako symbolická pramatka Izraele. Ten text vznikal v hrozné době a čteme v něm, že Ráchel pláče pro své děti.“

Podobné je to i v Novém zákoně, v Lukášově evangeliu, kde se při vraždění neviňátek po narození Ježíše opět odkazuje na Ráchel a její nářek.

Ženská lstivost

Ráchel je ale také velmi chytrá. Jednoznačně to prokazuje, když odjíždí s Leou a Jákobem od svého otce a tajně mu odveze jeho domácí bůžky. Proč to udělala, se můžeme jen domýšlet, o tom se v Bibli nedočteme. Jedna z možných interpretací je, že se chtěla pomstít svému otci Lábanovi.

„On jí toho hodně provedl. Když se měla vdávat, podstrčil Jákobovi místo ní její sestru. Později také utratil jejich věno, vlastně svoje dcery využil kvůli majetku,“ říká teoložka Elen Plzáková.

A tak mu Ráchel tajně krade bůžky. Lában vtrhne k ní do stanu, ona sedí v rohu, na bůžcích, a nevinně se ptá: „Co hledáš? Zvedla bych se, ale nemůžu, stalo se mi, co se stává ženám." A tak Lában odchází s nepořízenou.

Příběh milované ženy Jákoba se uzavírá v okamžiku, kdy rodí svého druhého syna, porod je těžký a ona umírá. „Ráchel měla krátký život. Člověku je to líto. Ale krátký čas, který jí byl vymezen, využila velmi dobře. Všechny dary, které dostala, využívala co nejvíc,“ vysvětluje Elen Plzáková. Právě tím, využít plně svěřený čas, může být biblická Ráchel inspirací i dnes.

autor: Magdaléna Trusinová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.