Výchova budoucích vědců v Česku. Brněnská akademie chce děti nadchnout pro studium vesmíru

10. prosinec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Autoři Space Academy se děti snaží nadchnout ke studiu vesmíru, technologií a přírodních věd

Je česká budoucnost v kosmickém průmyslu? Podle odborníků bychom v tomto odvětví mohli být v relativně blízké budoucnosti naprostou světovou špičkou. Aby se to ale podařilo a abychom si pozici v čele kosmického vývoje v budoucnu udrželi, musíme si vychovat nové generace vývojářů a inženýrů. Právě o to se snaží Labyrinth Space Academy.

„V pilotním ročníku se pokoušíme rozvíjet a povzbuzovat děti, aby se zajímaly o vesmír a aby měly možnost dostat se k informacím o vesmíru od nejpovolanějších. A je snad atraktivnější téma, kterým povzbudit do studia technických a přírodních věd, než je vesmír?“ říkají Michael Sidó a odborný garant programu Jan Spratek.

Chceme děti nadchnout do daného oboru a tématu, ať se samy dál rozvíjejí.
autoři projektu

Labyrinth Space Academy chce děti nadchnout ke studiu vesmíru, technologií a přírody

„Naplánovali jsme 10 setkání během 10 měsíců. Během nich chceme děti seznámit se vším možným, co aktuálně nabízejí nejen programy Evropské kosmické agentury, ale i s tím, jaké možnosti se dnes nabízejí – přes projekty a soutěže až k technologiím. Například jedno setkání bude věnováno dálkovému pozorování Země.“

Na první lekci, která proběhla ještě na začátku září, dorazili třeba i zástupci SAB Aerospace. „Vzali stavebnici Merkur a vytvořili týmy. Ty se soustředily na výrobu družice podle odborného plánu. Děti si rozdělily role, někdo dokonce musel nakupovat součástky a další byl kontrolor kvality,“ dodávají s tím, že Space Academy děti učí i práci v týmu a projektovému řízení.

Vzniknou vesmírné kroužky?

Projekt Space Academy chce do ekosystému vzdělávání v oblasti vesmíru vnést systematičnost a povzbuzení. Jeho autoři doufají, že se pilotní ročník akademie postupně přerodí v celorepublikový koncept – například ve vesmírné kroužky na jednotlivých školách.

Je třeba začínat s výchovou budoucích studentů technických oborů takto brzy? A jak by se tento přístup k výuce mohl promítnout i v běžných výukových osnovách? Poslechněte si celý podcast Budoucnost R. 

autoři: Vojtěch Koval , als
Spustit audio

Související