Vezměte si příklad z králíků, vybízí reklama Poláky. Země bojuje s nízkou porodností

Český černopesíkatý králík je národním plemenem
Český černopesíkatý králík je národním plemenem

Kampaň na podporu porodnosti vyvolala v rozporuplné reakce. Zaplatilo si ji ministerstvo zdravotnictví. Polsko totiž patří k zemím, kde si rodiny pořizují vůbec nejméně potomků v Evropě. V průměru se jedné polské ženě za život narodí 1,3 dítěte. Kritiku vyvolala především forma reklamy. V televizním spotu vláda Poláky nabádá, aby si vzali příklad z králíků.

„My králíci víme, jak si zajistit početné potomstvo,“ říká hlas v reklamě. Tajemství ušáků je prý v tom, že se hodně hýbou, jí zdravě a nestresují se a tak není divu, že může mít jeden králík přes šedesát sourozenců.

Dávat králíky za příklad se ale nelíbí například jazykovědci Jerzymu Bralczykovi. Jejich vysoká plodnost totiž není předmětem obdivu ale posměchu, jak řekl deníku Rzeczpospolita. Zoolog Łukasz Dep upozornil, že se hodně mláďat králíkům nerodí kvůli zdravému životnímu stylu. Je to nutnost, protože jsou častým terčem predátorů.

Ministr zdravotnictví Konstanty Radziwiłł kampaň obhajuje. Spot je mu sympatický a diskuzi vítá. Za televizní a rozhlasové spoty ministerstvo zdravotnictví zaplatilo 16 milionů korun.

S kritikou se přidali i opoziční politici. Joanna Schmidtová z Moderní strany opoziční televizi TVN řekla, že za takové peníze by lékaři mohli provést 500 umělých oplodnění.

V Polsku, které vede konzervativní strana Právo a spravedlnost, přitom neexistuje státní program financování umělého oplodnění. Platí si jej ze svého rozpočtu jen některá města.

Kampaň s králíky se bude v hlavních časech vysílat až do konce roku.