Vánoční dárky z e-shopů nedorazily? Díky službě chargeback lze získat peníze zpět

Platební karta, peníze
Platební karta, peníze

Zhruba tisíc sporů mezi zákazníky a internetovými prodejci pomohlo vyřešit od začátku roku Evropské spotřebitelské centrum. To upozorňuje na existenci služby chargeback – nástroje, kterým banka klienta stáhne poslané peníze zpět od banky obchodníka.

Banky tak pomáhají klientům získat peníze zpět stále častěji, třeba ČSOB registruje padesátiprocentní meziroční nárůst této služby.

Lidé tak můžou chargeback využít i o Vánocích, když objednané a zaplacené zboží nedorazí v deklarované době. Není na to zákon, ale banky to pro své klienty často dělají dobrovolně.

V žádosti o takzvaný chargeback je dobré přidat i dokumenty, které dokazují, že obchodník odmítá peníze vrátit nebo se neozývá, tedy například kopii komunikace s prodejcem.


Chargeback funguje pouze v případě online plateb kartou, pokud se platba uskuteční bankovním převodem, podobný nástroj k vrácení peněz neexistuje.

„Vždy nakupujeme za určitých podmínek, třeba před Vánoci se rozhodujeme také podle toho, kdy nám má být zboží doručeno, pokud je napsáno do dvou dnů vám dodáme zboží, pak už je to nějaká deklarace od toho prodejce, smluvní podmínka, za které nakupujete zboží,“ přibližuje Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Pokud by obchodník měl zboží dodat až třetí den, lze odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz. Na prokázání lhůty je dobré využít printscreen, tedy funkci, která se dnes běžně používá při internetovém nakupování jako prevence podvodů nebo neférového jednání, které je potřeba prokázat.

Nástroj lze využít po celém světě

Chargeback je nástroj karetních asociací a bank, který platí po celém světě. „Radíme to spotřebitelům, kteří se nějakým způsobem napálili u prodejců z Číny případně Ameriky, pokud jim nepřijde zboží a podobně,“ dodává.

Spotřebitelé můžou platit i prostřednictví takzvané elektronické peněženky, která se nabíjí přes bankovní kartu. „Existují systémy nebo oddělení řešení sporů, které poměrně rády vyjdou vstříc, pokud se obchodník nechoval férově,“ uzavírá.