Václav Zapadlík: Představa chromového lesku? Potřebujete tři barvy

31. leden 2013

Pomáhal v autodílně, pracoval se dřevem a také se věnoval hře na kontrabas. Co má společného jazzová improvizace s prací na detailní grafice auta? I na to se ptal moderátor Jan Pokorný známého českého výtvarníka Václava Zapadlíka.

„Když člověk vyrůstá v automobilové rodině, všimne si detailů, které později zapracuje i do svých grafik,“ tvrdí Václav Zapadlík v úvodu rozhovoru a současně přiznává svou lásku k americkým automobilům.

„Lesk jejich chromovaných částí budí úžas. Snažím se ho proto dostat i do svých obrazů,“ zmiňuje s tím, že oslnivého lesku docílí především kombinací tří barev – bílé, černé a modré.

Grafiky Václava Zapadlíka jsou také součástí stále expozice muzea veteránů, které on sám přirovnává k říši pohádek. „Kreslím většinou stará auta vyrobená do 50. let,“ vysvětluje. Malba aut ho pojí například s výtvarníkem Theodorem Pištěkem nebo Kamilem Lhotákem. „Theodora Pištěka si velmi vážím, je velmi zručný malíř s velkou invencí,“ domnívá se.

Moderátor Jan Pokorný se Václava Zapadlíka ptal také na plány do budoucna. Proč tento známý výtvarník v posledních letech tvrdí, že končí s grafikou? „Cukrovka mi občas nedovolí pracovat tři noci za sebou. Něco podobného si už nemůžu dovolit,“ poznamenává.

Václav Zapadlík popsal, jak se z jazzového hudebníka stane grafik

Proč se nechystá malovat portréty prezidentů? Jak se mu maloval Tomáš Garrigue Masaryk? A proč nepoužívá počítač ani mobilní telefon? I to prozradil Václav Zapadlík posluchačům mezi 10. a 11. hodinou.

Záznam celého rozhovoru s Václavem Zapadlíkem a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.

autor: šše
Spustit audio