Úředně vyřazená auta se mohou dostat zpět do provozu. Normy jsou ale přísné
Řidiči, kteří se v roce 2015 včas nezapsali v registru vozidel jako vlastníci a přišli tak o doklady na své auto, mají šanci dostat ho znovu do provozu. Nebudou to mít ale jednoduché, jejich postup totiž musí schválit úřady.
Jedinou možností, jak úředně vyřazené auto znovu legálně používat, je nechat si ho evidovat jako takzvané jednotlivě vyrobené nové vozidlo. Takové auto ale musí schválit příslušný úřad, který zároveň stanoví to, jaké technické požadavky musí splňovat.
„Když je dotyčný všechny splní, tak ho může legalizovat. Takové vozidlo ale musí plnit aktuální technické požadavky, třeba emisní normy,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Starší vozidla ale podle něj budou tyto normy jen těžko splňovat.
Aut, která administrativně zanikla, bylo na konci roku 2015 260 tisíc. Podle ministerstva dopravy šlo ale ve většině případů o auta nepoužívaná nebo neexistující.
„Není příliš pravděpodobné, že někdo, kdo má starší vozidlo, může technicky spňovat normu. Pomoci by to mohlo například u přípojného vozidla, kde by nároky byly menší,“ vysvětluje Neřold.
Každý vlastník takového auta by proto měl zvážit, jestli je pro něj reálné tento proces, který je spojený i s několika správními poplatky podstoupit. Musí ale pamatovat na to, že bez schválené technické způsobilosti nesmí na silnice. Projížďka v takovém autě by ho totiž mohla přijít draho.
„V případě, že řidič vjede na pozemní komunikaci s takzvaným zaniklým vozidlem, dopouští se přestupku, za který mu ve správním řízení hrozí pokuta až do výše 50 tisíc korun,“ vysvětluje policejní mluvčí Petr Habenicht.