Učitelé přilepšují v hodnocení dívkám, zjistila nová studie
První pololetí na školách končí, děti a studenti ve středu dostali vysvědčení. Učitelé přistupují ovšem ke známkování dívek a chlapců na základní škole rozdílně, tvrdí nová studie ekonomického institutu CERGE-EI při Akademii věd. Třeba v matematice učitelé v průměru mírně přilepšují dívkám.
„I když mají kluci a holky stejné výsledky v testech, mají v průměru jiné známky," konstatuje hlavní zjištění studie jeden z autorů Daniel Münich. Ten porovnával výsledky téměř pěti tisíc dívek a chlapců v přijímacích testech na střední školy s jejich známkami na vysvědčení. Zatímco známky z českého jazyka u obou pohlaví v průměru odpovídaly jejich výsledkům v testech, u matematiky tomu bylo jinak.
„Dívky mají v průměru lepší známky na vysvědčeních. Může to záviset na tom, jakým způsobem je vnímají učitelé," říká Münich. Roli podle něj může hrát i to, že učitel do známky promítá nejen znalosti žáka, ale také jeho přístup k předmětu, například nakolik se zabývá domácími úkoly i jeho chování.
„Jenže obecně by tyto faktory ve známkování hrát roli neměly," říká předsedkyně Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová. "Žádné hodnocení v sobě nesmí zahrnovat chování."
Podle Münicha by žáci dostávali lepší zpětnou vazbu, kdyby byly klasické známky doplněné o slovní hodnocení. V něm může učitel jasně odlišit znalosti od úsilí nebo pečlivosti