Tvrdý byznys, který naučil Čechy platit kartou. Slevových portálů dramaticky ubývá

Už sedm let můžou Češi využívat akční nabídek na slevových portálech. Jejich počet se ale od roku 2010 dramaticky snížil z několika set na pár desítek. Zákazníci na nich teď nejčastěji nakupují poukazy na cestování, jídlo v restauracích nebo třeba zážitky. Podle Asociace pro elektronickou komerci navíc slevové portály naučily Čechy ve velkém platit kartou na webu.

Petra z Prahy nakupuje na slevových portálech i třikrát měsíčně. Vyhledává hlavně výhodné nabídky na jídlo nebo třeba oblečení. A vždy byla s nákupem spokojená. „Jakýkoliv jsem měla problém, ihned se mě zaměstnanci ujali a pomohli jej nějak vyřešit,“ říká.

Jako jeden z prvních portálů v Česku nabídl v roce 2010 slevy na vybrané zboží Slevomat. Ve stejném roce začal nabízet výhodné nákupy po americkém vzoru i portál Pepa.cz.


Nejprodávanější kategorií je v současné době cestování, zejména tuzemské. Populární jsou také nejrůznější zážitky jako třeba letecký simulátor, únikové hry nebo plavby po Vltavě.

Slevomat i portál Pepa.cz si na tuzemském trhu našly místo. Ne všechny podobné firmy ale byly stejně úspěšně. V roce 2011 si nadšenci akčních cen mohli vybírat z nabídky víc než dvou stovek slevových portálů. Od té doby jich ale ubývá. Ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jen Vetyška teď jejich počet odhaduje na několik desítek.

„Jedním z těch důvodů byl, že si provozovatelé, kteří zakládali slevový portál, mysleli, že to bude jednoduchý byznys. Dlouhodobě udržet vztah se zákazníkem není přece jen tak jednoduché, jak by se mohlo na začátku zdát,“ vysvětluje.

Čtěte také

Dodává také, že právě slevové portály naučily Čechy platit kartou a stály za rozmachem online placení. S tím, že byznys se slevovými portály je velmi tvrdý, souhlasí i ředitel vyhledavače Skrz.cz Petr Kováčik, podle kterého jakékoliv zaškobrtnutí zákazníci neodpouští.

Obchodníci na sebe chtějí upozornit

Slevových portálů je dnes také mnohem méně, což je na druhé straně pro zákazníka podle Petra Kováčika jedině správné. „Může se mnohem více spolehnout na to, že zůstaly ty kvalitní,“ zdůrazňuje.


Zákazník by měl být vždy v kontaktu přímo s hotelem nebo restaurací, když si koupí voucher. PETR KOVÁČIK

Obchodníci většinou nabízejí své produkty na slevových serverech, když na sebe chtějí upozornit a získat zákazníky. Každý z nich má také sezony, kdy je plně vyprodaný, ale také problematická období – začátek školního roku, období, kdy děti nemají prázdniny, jednotlivé dny v týdnu.

„Jednoduše na sebe chce upozornit a najít si jinou cílovou skupinu, která by tyto časy mohla vyplnit,“ uzavírá.

autoři: jch , bkl
Spustit audio