Tramvaj číslo 5 - soud začíná

6. leden 2009
Pod kůži

Řidič, který zavinil tragickou srážku tramvají v Ostravě, stane dnes před soudem. Jak proces vnímají cestující, kteří byli při nehodě vážně zraněni? Zjistili jsme, že ostravský dopravní podnik začal pokutovat firmu, která nedodržela smlouvu ohledně zabezpečení trati. Od ledna musí společnost AŽD platit denně pokutu 50 tisíc korun, protože včas nepostavila bezpečnostní zařízení na jednokolejce.

Novojičínský soud dnes začal řešit tragickou srážku na ostravské lince číslo 5. Řidič nedal přednost protijedoucí soupravě a tramvaje se na jednokolejce čelně střetly. Z cestujících se stali ve spise poškození. Jenomže uvnitř stovek dokumentů se přes právnický jazyk a hromadu paragrafů skrývají příběhy obyčejných lidí. Tedy těch, kteří počátkem dubna nasedli do tramvaje směr Vřesina. Jak někteří z nich vnímají začátek soudního procesu?

Jaromír se pyšní tím, jak posiluje, potřebuje mít silné ruce. "Když jdu kousek, tak se musím přidržet kuchyňské linky. Bez berlí bych zatím nemohl existovat," uvedl Jaromír, který k posilování místo činek používá malé televizní křesílko. "Tady sedím a třeba dvacet minut to zvedám. Musím trochu posilovat, abych měl svaly na berle, jinak bych byl jak pápěrka," doplnil.

Jaromír zatím na odškodnění čeká. Vysvětluje, že musí zasednout speciální komise lékařů. Jeho žena Anna za nehodu už takzvané bolestné dostala. "Mám ještě problémy s nohou a rukou, které jsem měla zlomené. A chodím o berli," popsala své zranění Anna.

Nepřetržité sněžení tuto dvojici uvěznilo uvnitř bytu. Jinak se často a rádi vypravují na procházky. Teď si volný čas krátí četbou. "Rád čtu, většinou jsme tady u knížek. Mamka tedy méně, protože musí za mě třeba nakupovat," přiblížil Jaromír, který právě čte jeden z příběhů od Ericha Marii Remarquea. "Všechny jeho knížky mám velice rád," doplnil Jaromír.

Vzpomíná, že hned po nehodě ani na své oblíbené knihy náladu neměl. "V té nejtěžší chvíli v nemocnici jsem ani nečetl. Spíš jsem pospával a měl jsem, jak tomu říkají, fantómové bolesti na konci pahýlu. Knihy Annu a Jaromíra obklopují všude, jeden pokoj na ně nestačí. "Teď vás vedu do obýváku. To je knihovna. To má mamka z dětství od rodičů. Tady máme Čapka, to nám pomohl všechno shánět syn Miroslav, jsou tady zajímavé knihy. Potom mám rád životopisy," pochlubil se Jaromír.

Nehoda jim obrátila život naruby. I tak z invalidního vozíku se Jaromír raduje z každého dne. "Jsem rád, že to dopadlo alespoň tak, že myšlení máme dobré, můžeme spolu hovořit, můžeme mezi lidi. Když jsme mluvili s doktory po mém první zásahu na operačním stole, tak říkali, že jsem mohl dopadnout daleko hůř. Jak přímo v tramvaji, tak i s nimi. Ale všechno se dařilo. Že jsem s nimi spolupracoval, tak byli spokojení. Teď to vnímám jako dobré, že vůbec mohu pokračovat se svým životem, i když trochu pomalejší," dodal Jaromír.

U soudu dnes ze zdravotních důvodů nebudou. Jejich výpovědi bude soudkyně číst ze spisu. Oba manželé ale proces sledovat chtějí, alespoň zprostředkovaně z rozhlasu nebo televize. Anna si už troufá na záběry z místa nehody podívat. Její muž ale zatím od televize, kde ukazují zásah záchranářů a trosky tramvají, odvrací hlavu.

Nesplněné sliby stojí 50 tisíc korun denně

Ostravskému dopravnímu podniku dochází trpělivost s firmou, která měla zabezpečit trať linky číslo 5. Moderní zařízení tam mělo fungovat do konce minulého roku, ale nestalo se tak. Společnost AŽD Praha nestihla vyřídit potřebná stavební povolení. Od počátku ledna za to dopravce účtuje firmě pokutu 50 tisíc korun denně.

Po tragické srážce tramvají to vypadalo, že nemůže být v Česku lépe zabezpečená trasa než linka číslo 5. "Tam se musí okamžitě nasadit automatický systém zabezpečení, aby to nestálo jen na lidském faktoru," řekl těsně po nehodě ostravský primátor Petr Kajnar. Jenže zatímco řidič tramvaje Petr Hroch je před soudem, trať ve Vřesině moderně zabezpečena dosud není.

Proto jdu do sídla dopravního podniku. Jeho mluvčí Miroslav Albrecht říká, že s firmou, která měla vše zařídit, už jim došla trpělivost. "Na základě těchto zkušeností jsme se rozhodli, že budeme firmu AŽD Praha smluvně pokutovat částkou 50 tisíc korun denně. Společnosti AŽD Praha nabíhá tedy od 1. ledna smluvní pokuta ve výši 50 tisíc korun denně," vysvětlil.

Co se vlastně stalo? Firma AŽD Praha vyhrála zakázku za více než 12 miliónů korun na moderní zabezpečovací zařízení. To by mělo fungovat jednoduše, když by tramvaje vyjely proti sobě, zařízení vypne proud a provoz zastaví, vysvětlil zástupce firmy Petr Lapáček. "Pokud dojde k porušení ze strany řidiče tramvaje, čili nebude respektovat návěstidlo, které kryje úsek, tak dojde k trakčnímu napájení z měnírny a vozidlo se zastaví," přiblížil princip Petr Lapáček.

Jenomže takto moderně se trať nehlídá. Firma AŽD Praha totiž nevyřídila včas stavební povolení. To se týká více než 500 pozemků podél trati. Tím pádem se vše prodlužuje a v pozici toho, kdo něco slíbí a slovo nedodrží, je dopravní podnik. Jeho mluvčí Miroslav Albrecht proto říká, že firmu za těchto okolností pokutovat museli. "Nám nezbývá nic jiného. Veřejnosti a městu jsme slíbili, nebo snažili jsme se splnit příslib, který jsme dali, aby trať byla zabezpečená do konce roku, ale nestalo se tak. Musíme tedy sáhnout k tomuto kroku," doplnil mluvčí.

A lidé, které potkávám v ulicích Ostravy nad postupem firmy kroutí hlavou. "Myslím, že by se tomu měli věnovat, protože taková věc se může stát znovu. Měli by to zabezpečit tak, aby lidé byli v bezpečí, když někam cestují. Slíbili to, tak ať to dodrží," uvedla jedna z oslovených žen. "Sliby jsou chyby. Musí se to kontrolovat," doplnil jiný obyvatel města. "Dost riskují s Ostraváky. Spoléhat na to, že už se to nestane. Aa aby se lidé nebáli cestovat, tak jim nic jiného nezbývá, než tu tramvaj použít," dodala další.

Petr Lapáček z firmy AŽD už dříve odhadl, kdy by zařízení mohlo na trati být. "Rádi bychom, pokud by to všechno proběhlo, aby tato zakázka byla dokončena během prvního pololetí," řekl dříve. Dopravní podnik ještě v tomto týdnu svolá mimořádnou schůzku se zástupci firmy AŽD. Mají už zpracovaný harmonogram, do kdy musí firma co udělat a dopravce bude hlídat dodržení všech termínů.

Oběti očekávají odpovědi, kdo je za stav trati odpovědný

Pro cestující, kteří v dubnu jeli linkou číslo 5, se s velkou pravděpodobností dnes znovu otvírají už zahojené rány. Před soudem stanul řidič, který zavinil srážku tramvají.

Mluvčí Ústřední správy záchranné služby Moravskoslezského kraje a zároveň psycholog Lukáš Humpl uvedl, že oběti nehody nečekají na určení viníka, protože řidič svou vinu v médiích veřejně přiznal bezprostředně po nehodě, postiženým se omluvil a vyjádřil svou lítost. "Měl jsem možnost mluvit s několika lidmi, kteří byli zraněni nebo tam přišli o blízkého člověka. Řidiče vnímali jako toho, kdo fyzicky způsobil tuto tragickou srážku, ale opakovaně poukazovali také na to, že trať nebyla dobře zabezpečená a že na ní už dříve došlo ke kolizním situacím. Vyjadřovali, že cítí jakousi potřebu nalézt odpovědi stran zodpovědnosti za tento stav a jeho dlouhodobé neřešení. Obávám se, že dnešní proces ani odsouzení pana řidiče jim v tomto odpovědi neposkytne," řekl Lukáš Humpl.

Zároveň uvedl, že proces vyrovnávání se s traumatickou událostí bývá viděno očima nezasaženého člověka velmi dlouhý, a to několik měsíců nebo i let. "Jedna z osob postižených touto nehodou u Vřesiny vyhledala odbornou psychologickou pomoc až na podzim loňského roku. Tady vidíte, v jak odlišném timingu se tady pohybujeme," doplnil Lukáš Humpl, podle něhož bývá důležité první výročí, po kterém může docházet k postupnému uzavírání traumatické události. Nakolik takový proces může být úspěšný ovšem záleží na mnoha okolnostech, nejenom na osobnosti postiženého, ale i na vnější podpoře, které se mu dostane.

U podobných tragických nehod, které si vyžádají více obětí, záchranáři zasahují spíše výjimečně, nicméně, jak podotkl Lukáš Humpl, k vážným nehodám tramvají, autobusů nebo vlaků vyjíždějí v Moravskoslezské kraji několikrát měsíčně. "Nejde jenom o vzájemné střety vozidel, ale často o sražené chodce," dodal mluvčí záchranářů.

Léta jste zvyklí na své vlakové spojení. Najednou vám ale řeknou, že tudy už žádný vlak nepojede. Jako se to třeba stalo 14. prosince na Brněnsku, kdy přestala existovat jedna ze železničních tratí. Co teď? Pojďte se s námi na místo podívat ve středu 7. ledna a nalaďte si Radiožurnál po 11. hodině.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autoři: ada , vij , lvb
Spustit audio

Více z pořadu