Tomáš Töpfer představuje film Poslední cyklista. Narodil jsem se jen díky náhodě, přiznává

7. květen 2014

Největší audioportál na českém internetu

Tomáš Töpfer má prý genetickou paměť. Narodil se jen díky šťastné náhodě | Foto: Šárka Ševčíková, Český rozhlas

Rozhovor s ředitelem Divadla na Vinohradech Tomášem Töpferem, spoluautorem scénáře televizního filmu Poslední cyklista, o druhé světové válce, náhodě, která přispěla k jeho narození, ale také o divadle. Moderuje Patricie Strouhalová

Židovská rodina si adoptuje dívku árijského původu, jenže přichází druhá světová válka – to je hlavní dějová linka televizního filmu Poslední cyklista. „Snímek vypráví o tom, co znamená být jiný,“ popisuje spoluautor scénáře a autor námětu Tomáš Töpfer, ředitel Divadla na Vinohradech.

Téma holocaustu je známé, mnohokrát se o něm mluvilo a mluví. „Tentokrát to není příběh o válce, ale o jinakosti na pozadí válečné doby,“ vysvětluje. Podle Tomáše Töpfera sice chceme špatné vzpomínky vytěsňovat, ale zůstávají v nás a mohou způsobit mnoho škod.

„Znám traumata těch, kteří prošli válkou,“ uznává s tím, že on sám má zřejmě genetickou paměť. „Narodil jsem se v roce 1951 jen díky náhodě,“ dodává. Jeho otec stál v Osvětimi, kde potkal svého známého. Ten mu rychle pošeptal: „Jste zdravý.“ Zatímco ti, kteří se přiznali k nemoci, byli posláni do plynové komory, jeho otec přežil.

Čtěte také

„Narodil jsem se jen díky této náhodě,“ uvažuje Tomáš Töpfer. V Hostu Radiožurnálu zaskočil režiséra Posledního cyklisty Jiřího Svobodu, který se nakonec z vysílání omluvil. „Musí být na obhlídkách lokality. Připravuje projekt o Janu Husovi,“ ujasňuje Tomáš Töpfer.

Proč hraje s radostí padouchy? Co připravuje v Divadle na Vinohradech? A jak bylo složité se převtělit do kůže divadelního ředitele? Také na to se ptala moderátorka Patricie Strouhalová po 10. hodině.

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: šše