Tomáš Hanzlík

30. červenec 2011

Často se o něm píše, že je autorem moderních barokních skladeb. Že se nejedná o protimluv, v rozhovoru s Václavem Žmolíkem hudební skladatel a vedoucí souboru Ensemble Damian Tomáš Hanzlík potvrdil. „S barokem se dá pracovat, hrát ho autenticky a jakkoliv ho posouvat,“ shrnuje skladatel.

Kdyby prý žil na jihu, propadl by antice. Protože však žije právě v Česku, zamiloval si baroko. „Právě baroko totiž utvářelo naši krajinu a kulturu, zároveň jde o dobu, která je dosud neprobádaná a vzrušující,“ vysvětluje svou vášeň.

Vysvětlení, proč dosud tolik lidí miluje hudbu Vivaldiho nebo Bacha, je však podle něj mnohem složitější. „Baroko nikdy nezemřelo. Je obsaženo i v současné populární době, a to přestože to mnozí současní interpreti ani nevědí. Nevědomost však neznamená, že člověk nemůže působit a hrát tu hru,“ usmívá se Tomáš Hanzlík.

Právě s jeho láskou pro starou hudbu souvisí i na první pohled jeho možná netradiční umělecké směřování – právě Tomáš Hanzlík totiž stojí za rekonstrukcí nejstarší opery na světě La Dafne, z níž se původně dochovalo pouze libreto a zlomky hudby.

Jak vlastně taková rekonstrukce staré opery probíhá? A proč ji Tomáš Hanzlík přirovnává ke stavebnici? Nejen na to se ho Václav Žmolík zeptal. Jeho host však posluchače mimo jiné pozval na barokní slavnosti v zahradách Pražského hradu a přiblížil, jak vznikala opera Dobrodružství Tykve a Saláma, kterou složili třináctiletí studenti.

Záznam celého rozhovoru s Tomášem Hanzlíkem a dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.

autor: als
Spustit audio