Točil jsem i po pás zapadlý ve sněhu, popisuje kameraman Střítežský. Za film Poslední závod získal Českého lva
Kameraman, který se nechá vláčet sněhem, aby natočil famózní záběr. To je Jan Baset Střítežský, který za práci na filmu Poslední závod režiséra Tomáše Hodana získal Českého lva. „Nejprve řeším, co točím, a pak jak to budu točit,“ přiznává kameraman, který pracoval mimo jiné na filmech Okupace, Alois Nebel nebo Fair Play. Jak se mu točilo v závějích Krkonoš? A kolik času věnuje čtení scénáře, aby dostal správné nápady? Poslechněte si rozhovor.
Vidí kameraman v hlavě obrazy, i když netočí?
Jasně. Často, když připravuju film, vidím celý ten film v hlavě. Největší problém je, kolik procent z toho do obrazu v kameře dostanu.
Za film Poslední závod jste získal Českého lva. Věděl jste něco o Emerichu Rathovi?
Čtěte také
Nevěděl. Tomáš Hodan chtěl ztvárnit drama, co se na horách stalo, chtěl narovnat historii filmu Synové hor. Film jsme dlouho chystali, připravovali jsme to od roku 2015 nebo 2016. Celkově filmy, které dělám, nejsou rychlé filmy, které by se vymyslely a za rok nebo za dva byly v kině.
Takže autor filmu vám přinese scénář a vy ten film rovnou natočíte v hlavě?
Hned ne. Musí mě to nějak dloubnout, ani nemusím pochopit scénář rovnou. Prvně řeším, co točím, a potom jak to budu točit. To je pro mě strašně důležité, pokud tomu nerozumím, je to pro mě složité. Když scénář čtu, tak se mi někdy v hlavě rozvětví, někdy mi myšlenka uteče. Každý film připravuju dlouho, také jsem jich hodně neudělal.
Jaké jste měli na horách počasí při natáčení filmu Poslední závod?
Měli jsme to vlastně ideální – bylo hnusně. Potřebovali jsme jenom tři dny sluníčko. A to bylo. Na Labskou jsme odjeli asi na dvacet dní, byli jsme tam v karanténě, a když bylo volno, tak bylo dvakrát hezky. Jinak jsme potřebovali, aby bylo hnusně, mlhu jsme si dokuřovali kouřostroji, ale zase jsme byli na hřebenech, takže jsme neměli šanci mít techniku, jakou můžete mít dole. Jenom jsme trošku pomáhali sněhu, který jsme kombinovali kouřem.
Kameraman má připravit herci a režisérovi hřiště, alespoň to tak říkáte…
Obraz má vytvářet určitou atmosféru, režisér do toho inscenuje herce, a to má být to hřiště. Aby mu to divák uvěřil, aby to hladilo.
Než se člověk prosadí jako kameraman, musí chodit na konkurzy?
Ne. Já jsem si to nějak srovnával už na FAMU, říkal jsem si, že školu dokončím debutem, takže nebudu točit to, za čím si nebudu stát. Takže jsem dost dlouho čekal na svůj první film, dost filmů jsem odmítl. A první film Alois Nebel jsem natočil asi šest, sedm let po absolvování FAMU. A tím jsem ukončil školu, protože to bylo něco osobního. V životě jsem nenatočil film, který jsem nechtěl dělat, když jsem nerozuměl scénáři, řekl jsem, že to prostě dělat nebudu.
Kdyby někdo přišel a vrazil vám do ruky mobilní telefon a řekl, že celý film natočíte na mobil, udělal byste to?
Když k tomu ten příběh půjde, proč ne, klidně bych to udělal na VHS. Už delší dobu chci kombinovat formáty, že se dělá věc, která je z blízké historie a která se dá propojovat. Jde o to, co chcete vyprávět, a k tomu můžeme použít cokoliv, i kdyby to měla být kamera s kličkou. Mobil mi přijde dobrý.
Kamera má vytvářet atmosféru, emoci. A když to má být nepříjemné, tak má být nepříjemná kamera, má pomoct navodit ten pocit. Aby to vypadalo špinavě, musí být záměr kamery, ne že náhoda. A to třeba v BAGER.ovi měli, aby byla kamera „rough“ je záměr, aby byla taková zahozená, a přitom vyprávěla příběh, aby to bylo nepříjemné.
Jak vypadalo natáčení filmu Poslední závod? A co ve filmu znamená grading? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Lyžařská legenda Bohumil Hanč. Emmerich Rath byl kvůli svému původu z příběhu vymazán, říká Hodan
„Byli to chudí krkonošští tkalci, není to jako dělat životopis o Havlovi,“ líčí Tomáš Hodan. Jak došlo k tragédii, při které nejlepší tehdejší český lyžař zahynul?
-
Filmem roku je Il Boemo. Kern a Melíšková získali Českého lva za nejlepší herecký výkon
V pražském Rudolfinu byly předány ceny Český lev. V nejvíce kategoriích zvítězily filmy Il Boemo, Arvéd a Podezření. Nejlepším hraným filmem se stal Il Boemo.
-
Z mlynáře hvězdou operního světa. Příběh skladatele Myslivečka byl ještě nedávno téměř zapomenutý
Osobně se potkal se slavným Mozartem a dokonce ho inspiroval při tvorbě oper. Příběh barokního hudebníka Josefa Myslivečka přenesl na filmové plátno režisér Petr Václav.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.