Tampony versus menstruační kalhotky. Ekologické myšlení pomalu mění trh s dámskou hygienou

30. červenec 2019

Dva tisíce korun každý rok. To je průměrná útrata za dámské hygienické potřeby. Meziročně ale počet prodaných balení klasických vložek a tamponů mírně klesá. Naopak rostoucím – byť stále okrajovým segmentem trhu – jsou různé alternativní varianty jako třeba bavlněné pratelné vložky, mořské houby nebo menstruační kalhotky.

Na pohled vypadají jako úplně normální, klasické kalhotky. „Skládají se ze tří částí, respektive ta funkční část. První vrstva je savá, pod ní je vrstva nanovláken, která má za úkol, aby tekutina neprotekla,“ vysvětluje Linda Šejdová. High-tech materiál na výrobu menstruačních kalhotek se používá třeba pro hasiče nebo pro extrémní sporty.

Je ekomenstruace nastupující trend, nebo jen batikovaný mýtus?

Dívka - žena - holka

„Setkaly jste se někdy s ekomenstruačními potřebami?“ Ptám se náhodně návštěvnic na holešovickém výstavišti během jarního jarmarku pořádaného velkým vydavatelským domem, kde se průměrně otočí asi 8 000 návštěvníků, převážně žen. Jsou tu ženy středního věku, matky s dcerami, puberťačky i babičky. O ekologické menstruaci většinou slyší poprvé.

Původně Linda Šejdová vůbec podnikat neplánovala, chtěla jen najít alternativu ke klasickým vložkám a tamponům. Ani jedno jí nevyhovovalo a vadilo jí taky množství odpadu, které každý měsíc házela do koše. Podobně jako Linda teď uvažuje čím dál víc žen, což potvrzuje i Tereza Čajanová z jednoho pražského obchodu s alternativními hygienickými pomůckami.

Poslední roky vzrůstá zájem o ekologii a všechny alternativní hygienické pomůcky jsou ekologičtější, než současné jednorázové mainstreamové potřeby. Většinou se totiž dají opláchnout a použít znovu. Podle Terezy Čajanové je zájem každým rokem silnější.

„Loni se zájem o kalíšky zvedl o téměř 20 procent, o látkové vložky o 10 procent, největší nárůst jsme zaznamenali u menstruačních kalhotek, tam je ten nárůst větší než 200 procent a u jednorázových potřeb z biobavlny o 71 procent,“ vyjmenovává trendy.

I tak jsou ale alternativní pomůcky stále spíš okrajovou záležitostí. Klasických dámských hygienických pomůcek se podle dat společnosti Nielsen loni v Česku prodalo 33,5 milionu balení. Zájem o ně ale lehce klesá. V posledním roce došlo k poklesu prodaných kusů celé kategorie dámské hygieny o 3,3 procenta.

Klasické potřeby v posledním roce podražily o přibližně 6 procent a tuzemské obchody na nich utržily zhruba 1,5 miliardy korun. Data pak ukazují, že polovina žen nejraději volí klasické vložky, třetina dává přednost tamponu. 

autoři: Tereza Beránková ,
Spustit audio