Štěpán Hulík: V Hořícím keři jsme chtěli ukázat reakci na čin Jana Palacha

16. leden 2014

„Jméno Jana Palacha se vám zadírá pod kůži,“ tvrdí filmový historik Štěpán Hulík, autor scénáře snímku Hořící keř. Moderátorka Patricie Strouhalová si s ním povídala 45 let poté, co se Jan Palach upálil.

Podle Štěpána Hulíka zaujme už jen rozdíl mezi dvěma fotkami Jana Palacha – na jedné je pohledný student, na druhé popálený člověk v nemocnici. „A to, co se dělo mezi těmito dvěma okamžiky, vzbuzuje otázky,“ zamýšlí se.

Při psaní scénáře se Štěpán Hulík nesnažil vcítit do Jana Palacha, ale spíš do hlav jeho blízkých. „Jan Palach si nepochybně uvědomoval, co svým činem rodině způsobí. Otázkou zůstává, jak k tomu všemu dospěl. Stal se hrdinou, ale zničil tím své blízké,“ domnívá se Štěpán Hulík.

Čtěte také

Pochopí sebeupálení Jana Palacha mladá generace? „Těžko,“ odpovídá jednoznačně. „Také mu úplně nerozumím, ale chápu, co svým činem chtěl říct,“ přiznává s tím, že stojí za to stát si za svým. „Když překročíte hranici mezi zbabělostí a hrdinstvím, není návrat zpátky,“ uvažuje.

Jak se Štěpánu Hulíkovi spolupracovalo s režisérkou Agnieszkou Holland? Co si myslí o dnešní komunistické straně? A jak vzpomíná na první setkání s bratrem Jana Palacha?

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

autor: šše
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová