Snímek Brutální vedro je o úzkosti, které čelí mladší generace, říká filmový režisér Hospodářský
Od Slunce se odštěpí žhnoucí kus, který se blíží k planetě Zemi. A ta se začíná výrazně oteplovat. Tak začíná studentský film Brutální vedro, který se v úterý poprvé promítal na festivalu v Karlových Varech. „Film je platforma, za kterou si je možné dosadit cokoliv, co člověku přijde jako podstatný a všeobjímající problém, který sdílí s ostatními,“ vysvětlují ve dvojrozhovoru svůj záměr režisér filmu Albert Hospodářský a producent Ondřej Lukeš.
Jak byste film charakterizoval?
AH: Pro mě je hlavní podstatou filmu snaha ukázat nebo zosobnit úzkost, kterou lidé hlavně v mladší generaci v současné době prožívají a čelí jí. Snímek by se měl pokusit evokovat pocit úzkosti a nabídnout možnost identifikace.
Je zápletka filmu metafora pro globální klimatickou krizi, nebo bude pro diváky lepší to uchopit více abstraktně?
AH: Určitě je to naprosto legitimní možnost, jak to vnímat. Pro mě osobně je ale důležité, aby to byla platforma, za kterou je možné si dosadit cokoliv, co člověku přijde jako podstatný a všeobjímající problém, který sdílí s ostatními.
Určitě to je především klimatická krize nebo environmentální úzkost. Zároveň bych ale byl rád, aby to mohlo být zástupné pro cokoliv jiného a člověk si to naplnil věcí, která je pro něj osobně potřebná.
Dá se s úzkostí něco dělat? Dá se s ní aspoň trochu žít?
AH: Ano, například se o ní dá natočit film, aby to ze sebe člověk trošku dostal. Důležité je o tom mluvit, být otevřený a nestydět se tento pocit sdílet a čelit mu.
OL: Najít si komunitu, přátele, protože dnešní doba je hodně individualizovaná, což k tomu podle mě přispívá.
Dobrý štáb, dobrý producent?
Je pravda to, co se říká, že každý producent je tak dobrý, jak dobrý tým má kolem sebe? Jinými slovy: jste dobrý producent?
OL: Pokud to platí, tak ano. Brutální vedro jsme částečně dělali jako Albertův absolventský film na FAMU. Většina štábu jsou naši kamarádi odsud, kteří byli doplněni o pár zkušenějších členů.
Čtěte také
Celkově to vznikalo v přátelském punkovém módu. Všichni tomu věnovali hrozně moc energie, protože jsme na to neměli zas tolik peněz, honoráře byly leckdy spíše symbolické. Právě proto si hrozně vážíme, že nám s tím všichni pomohli. Takže ano, štáb byl super.
Co všechno má producent filmu kromě shánění peněz na starosti?
OL: Sehnat peníze je určitě zásadní. Když to vztáhnu na Brutální vedro, tak s Albertem jsme hodně společně probírali scénář, řešili herecké obsazení, dokonce i lokace. A pak jsme hodiny a hodiny diskutovali nad obsazením hlavního kreativního štábu.
Trošku specifické bylo, že jsem byl teprve ve druháku na FAMU, když jsme tento film začali dělat. Říkal jsem si, že nemám na to dělat to sám na sebe, neměl jsem ani svoji produkční společnost. Scénář se ale zalíbil Lukáši Kokešovi, pedagogovi na katedře dokumentu, který nám s Tomášem Hrubým poskytl zázemí v jejich produkční společnosti.
Proč se Albert Hospodářský rozhodl do hlavní role filmu obsadit svého bratra? Čím ho inspiruje? A jaké reakce tvůrci očekávají po karlovarské premiéře? Poslechněte si rozhovor v audiozáznamu.
Související
-
David Prachař o roli ve filmu Citlivý člověk: Na sklonku života se člověk vrací tam, kde nikdy nebyl
Herec David Prachař přijel na karlovarský festival se snímkem Citlivý člověk, který soutěží v hlavní soutěži. Jak o filmu vypráví? Poslechněte si rozhovor.
-
Kolik získá Fond audiovize od Netflixu? Teprve zjistíme, jaký tu mají platformy obrat, říká Baxa
Jak se vládní škrty dotknou české filmové tvorby? Ovlivní výši pobídek, jimiž Česko tradičně láká k natáčení zahraniční filmové štáby?
-
Po pěti špatných filmech si začnete pokládat existenciální otázky, říká o své profesi kritička Kiang
„Nesmíme zapomínat na to, že nezáleží, jestli se nám film líbil nebo ne. Jde především o naše pocity,“ podotýká kritička Jessica Kiang.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.