Rodiče v roli učitele: Oproti březnu distanční výuku zvládáme lépe, ovšem škola je škola

18. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Univerzita Karlova zapracuje distanční výuku do běžného provozu

Základní školy by se měly znovu naplno otevřít 2. listopadu. K jejich omezení došlo poté, co se vláda v reakci na vysoký nárůst počtu nakažených onemocněním covid-19 rozhodla přejít na distanční výuku.

Řada rodičů se letos ocitla v roli učitele. Nejinak tomu bylo i v případě 46leté maminky Ivety a jejího 13letého syna Edy:

Čtěte také

„My už tuto situaci zvládáme dobře, víme, o co jde. Ale poprvé, v březnu, to pro nás bylo docela náročné, protože jsme o distanční výuce vůbec nic nevěděli,“ říká šestačtyřicetiletá Iveta a dodává, že distanční výuce syna musela přizpůsobit i své zaměstnání:

„Musela jsem zůstat na homeoffice. Oba dva sedíme u stolu, máme puštěné notebooky, já pracuji a on se učí. Když potřebuje poradit, jsem hned vedle a poradím mu.“

S nedostatkem technologií se na rozdíl od některých nízkopříjmových rodin nemusejí potýkat:

„Učitelé různých předmětů posílají emailem úkoly a informace o tom, jak bude probíhat online výuka, tzn., v kolik hodin se mají děti připojit. Eda má vlastní notebook, webkameru, takže problém není. Už je v sedmé třídě, takže hodně věcí zvládá sám. Nově teď ovšem mají psát úkoly do sešitu, vyfotit je mobilem a poslat emailem, což je pro něj ještě složité. Ale i to za chvíli zvládne.“

Maminka si pochvaluje především bezproblémovou komunikaci mezi pedagogy a rodiči žáků:

„Komunikace s učiteli je hodně dobrá – funguje bez problémů, emailem nebo telefonicky.“

Raději ve škole než doma

13letý Eda přibližuje, jak online výuka v těchto dnech na základní škole probíhá. Na rozdíl od března nejsou žáci zahlceni množstvím úkolů, ale vyučuje se v domácích podmínkách podle školního rozvrhu:

„Musíme se teď učit podle rozvrhu. V březnu jsme měli úplně jiné předměty, než bychom ten den měli mít, měli jsme i víc úkolů než teď.“

Jako největší problém u zavedené distanční výuky vidí ten, že u některých předmětů nebo látky se mu nedostává tak kvalitního výkladu jako ve škole:

„Nechtěl bych, aby to trvalo delší dobu. U distanční výuky je jediné plus, a to že se déle vyspíte. Jenže učit se doma, kde vám látku moc lidí nevysvětlí … rozhodně je lepší se učit ve škole než doma.“

Maminka Edy je připravená na možnost, že se distanční výuka žákům základních škol může ještě prodloužit:

„Bohužel, situace je taková, jaká je. Počítám, že to potrvá do konce letošního roku, možná i příští rok.“

Eda se těší nejen do školy, ale především na své spolužáky:

„Už se těším, až bude škola a já uvidím své kamarády.“

autor: Rena Horvátová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?