Reklamy na billboardech a děti

25. květen 2005
Vaše téma

Vaše téma dnes bylo o billboardech, na kterých jsou spoře oděné nebo chcete-li polonahé dámy. Jednoho z našich posluchačů totiž pálí to, že na plakáty musí koukat také jeho děti. Také se ptal, kdo schvaluje billboardů. A právě to bude i téma následujícího shrnutí dnešního pořadu. Rada pro reklamu u nás působí už 11 let. Její prezident Radek Pokorný říká, že žádná předběžná cenzura neexistuje. Máme svobodu slova a každý si může na billboard dát, cokoliv chce. Ale pozor, musí počítat s následky.

Radek Pokorný: To znamená je tady nějaká zákonná regulace a je tady nějaká etická regulace. Zákon o regulaci kontrolují státní orgány, v případě billboardů je to živnostenský úřad. V případě etické samoregulace je to Rada pro reklamu a její arbitrážní komise.

Alžběta Havlová: Pokud se posluchač nechce smířit s konkrétním billboardem, může napsat na živnostenský úřad a také na Radu pro reklamu. Oba tyto orgány se budou stížností zabývat a pokud dospějí k názoru, že tato nahota nemá žádnou souvislost s výrobkem, tak zasáhne. Což ale v případě spodního prádla nejspíš nevyjde. Rada pro reklamu má zhruba 150 stížností ročně a z toho je 20-25 procent reklamy označeno za neetickou. Nevhodnost billboardů posuzuje 14členná arbitrážní komise. Ta musí každý případ posuzovat komplexně.

Radek Pokorný: Asi nic nebrání pohřebním ústavům, aby měly jisté reklamní aktivity, pro ně není vhodné je provozovat u nemocnice. Jo? To znamená, to je takový pěkný příklad, že i reklama, která v určité situaci nevadí, tak v jiné situaci může vadit.

Alžběta Havlová: Pokuta za neetický billboard je až 4 miliony korun. Tu může opakovaně uložit státní složka. Rada pro reklamu může nařídit zastavení vysílání spotu nebo odstranění billboardů. A co se týče přístupu rodičů k dětem ohledně eroticky laděné reklamy?

Hanka Fifková: Každý ten rodič by si měl nejdřív sám v sobě vyříkat vlastní postoj. Když jedu kolem takového billboardu, co to udělá se mnou, co cítím a jaké jsou moje postoje, kde jsem si je osvojila, kde jsem k nim přišla, co cítím negativního, proč to cítím? Protože to je hrozně důležité vlastně nejdřív v tomto smyslu znát sám sebe.

Alžběta Havlová: Nejlepší obranou je podle Hanky Fifkové prevence. S dětmi už od nejútlejšího věku mluvit o věcech, které kolem sebe vidí, přijatelným jazykem samozřejmě. Šikovní rodiče mohou klidně využít billboardu s krásnou ženou ve spodním prádle k diskusi.

Hanka Fifková: Když budu dítěti říkat, prosím tě, podívej se na druhou stranu, tam se nedívej, abys náhodou se nějakým způsobem negativně neovlivnil, tak tím dávám dítěti jedinou zprávu - podívej se tam, je to hrozně zajímavý.

Alžběta Havlová: Zkrátka zobrazování lidské nahoty může mít negativní vliv na děti, které nedostaly žádnou sexuální výchovu, žádné rozumné informace. Tyto děti z puritánských rodin pak získávají zkreslené postoje od vrstevníků a paradoxně také z reklam.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: lov
Spustit audio

Více z pořadu