Reklamace vadného zboží
Kdo zkusil reklamovat vadné zboží, ví, jak je nesnadné dokázat to, že jste v právu. Co ale dělat ve chvíli, kdy nade vší pochybnost je zřejmé, že výrobek je opravdu porouchaný a přesto vám záruční opravna tvrdí, že se mýlíte. Manželé Sobolovi z Karviné už propadali zoufalství.
Manželům Sobolovým se narodila dcera Natálka. Časté vstávání k její postýlce a hlídání, zda nepláče, se rozhodli vyřešit tím, že si pořídí elektronickou chůvičku od firmy Philips. Princip je jednoduchý. U dětské postýlky necháte vysílač a do kapsy si vezmete přijímač. Co se děje u dětské postýlky slyšíte až do vzdálenosti 300 m.
Paní Sobolová: Fungovala výborně a bylo to perfektní, reagovalo to úplně na všechny šelesty. Stačilo se malinko otočit v postýlce a my jsme věděli, že se něco děje a v tu chvíli jsme mohli vyrazit k její postýlce, zase ji utěšit do toho normálního spánku klidného.
Pak se ale začaly objevovat problémy a chůvička nepřenášela zvuk tak dokonale jako dřív.
Pan Sobol: Projevovalo se to tak, že jsme najednou zjistili, že Natálka brečela a my jsme to neslyšeli, takže musela opravdu řvát, abychom ji zaslechli.
Sobolovi se vydali do ostravského Baumaxu, kde chůvičku koupili.
Paní Sobolová: Reklamaci nám přijali a řekli nám, že nám zavolají, jestli už to bude spravené nebo ne.
Servis ale rozhodl, že chůvičky jsou zcela v pořádku. Nic se ale nezměnilo. Další reklamace byla opět bezvýsledná. Nakonec šli do Baumaxu reklamovat potřetí.
Paní Sobolová: Pán už byl zoufalý, říkal - jediné, co pro vás mohu udělat, že vám to pošlu do Prahy přímo do Philipsu. A já jsem si v tu chvíli myslela, že to je naše záchrana, že přece není možné, aby ve Philipsu nezjistili na svém vlastním výrobku, že mu něco je, že něco není v pořádku.
Radost ale byla předčasná. Philips sice skutečně chůvičku prověřil, ale vrátil ji s dopisem, ve kterém se píše, že přístroj je v naprostém pořádku a že jeho dosah byl proměřován s novým kusem a oba prokazovaly stejné parametry.
Paní Sobolová: To znamená, že zkoumali úplně něco jinačího a odpovídali v dopise na úplně jinou věc, než já jsem po nich chtěla.
Problémem byla ale hlasitost výstupu a tak si necháváme poslat chůvičku do ČRo a u Philipsu si půjčujeme zcela nový stejný model, abychom je mohli porovnat. Už ale při prvním měření jsme zjistili rozdíl. Pláč dítěte přenášela nová chůvička při plné hlasitosti takto (silný pláč) a v reklamované takto (slabý pláč). Reklamovaný výrobek bylo sotva slyšet, zatímco nový výrobek i v místnosti zaplněné lidmi bylo nutno překřičet. Provádíme ještě druhé měření, kde se naši odborníci na měření akustiky na profesionálních přístrojích snaží změřit rozdíl mezi oběma přístroji. V jedné místnosti je zdroj elektronické vysílačky, ve druhé přijímač. Do mikrofonu vysílačky pouštíme stabilní zdroj zvuku a na druhém konci měříme výstup. Podmínky jsou přitom zcela stejné. Reklamovaný přístroj je tedy 2,5 x slabší než přístroj nový.
Měřič zvuku: Pravděpodobně v tom starém je nějaká chyba.
Oba přístroje dáváme a posouzení Philipsu. Měření provádí Jaroslav Chadim, který stejný přístroj zkoumal před půl rokem. Nový závěr zní takto:
Jaroslav Chadim: Přístroj je naprosto v pořádku a bez jakékoli závady.
Na námi naměřený rozdíl reaguje Chadim odmítavě.
Jaroslav Chadim: My jsme ale takové výsledky nenaměřili.
Rozdíl si umí vysvětlit jen chybou při měření v ČRo. Tisková mluvčí Philipsu Monika Daďová má pro zákazníka jednoduché doporučení.
Přepisy pořadů zajišťuje Česká informační agentura . Texty neprochází korekturou.