Pyramidové hry

14. listopad 2003
Pod kůži

Lidé v Česku se přes mnohá varování stále angažují v pochybných pyramidových hrách. Přestože jde v drtivé většině o podvod, policie to jejich organizátorům jenom těžko prokazuje. Nedokáže například zjistit, jakou částku si vydělali. Teď se po internetu šíří další nová hra. Více se dozvíte v reportáži Jana Hrbáčka.

Eurolight, Skyline, Vanilla, to jsou asi tři neznámější pyramidové hry, spočívají v geometrickém nárůstu řady solventních klientů. V Česku se podobné pokusy o podvod uchytily pravděpodobně už natrvalo. Zakladatelé a organizátoři her si přišli na slušné peníze. Lidem, kteří do nich vstupují na konci geometrické řady zbývají většinou jen oči pro pláč. Pro dokreslení, vstupní poplatek do hry Skyline činil 1.900 dolarů. Organizátoři her pro větší ziskový efekt najímají psychology, kteří potenciální klienty přesvědčují o výhodnosti projektu. Pro některé společnosti pracují dokonce speciální týmy na bázi policejních sledovačů. Ti se snaží klienta otypovat, aby jej pak firma doslova oškubala. Termín "pyramidová hra" se už zprofanoval. Jejich organizátoři proto přišli s jiným názvem "Multilevel marketing". Princip spočívá v tom, že si za peníze koupíte prostý návod, jak téměř bez práce zbohatnout. Po zaplacení poplatku se stanete částí řetězce a lákáte další důvěřivce. Na podobném modelu funguje i poslední odnož pyramidových her, takzvané "nové letadlo". Policie se jím zabývá, říká kriminalista, který se specializuje na tuto trestnou činnost. Kvůli své práci si ale přeje zůstat v anonymitě.

Výpověď kriminalisty: My máme přehled asi zhruba o 30 hrách, které pracují na stejné bázi.

Policista podotýká, že počet účastníků her mírně poklesl, ale stále jde o tisíce důvěřivců. Proč se lidé her přes množství varování stále zúčastňují? Psycholog Slavomil Hubálek to přičítá vidině snadného výdělku. Mnoho účastníků hry si ale neuvědomuje, že peníze zbytečně vyhodí z okna.

Slavomil Hubálek: Lidé nejsou hloupí, ale ta touha po penězích je ještě větší než zdravý rozum. Řada lidí v té touze získat rychlé peníze ztrácí jakoukoliv soudnost, přestože těch informací o tom, že je to naprosto nerozumné a že to k ničemu nevede, tak stejně se do toho znovu a znovu pouští.

Lidé se nechávají nachytat, přestože jsou lákadla firem, zabývajících se multilevel marketingem přinejmenším pochybná. Zlaté či platinové mince, nově podivné formy pojištění nebo cenné papíry, které se zhodnotí až po 20 letech. Vraťme se ale k novému letadlu. Abychom se dozvěděli podrobnosti, vydával jsem se za potenciálního klienta. Pro vstup do nejvyššího, čtvrtého patra hry bych musel zaplatit 20 dolarů. Nikterak vysoká částka, ale když se znásobí stovkami či tisíci důvěřivců, vychází diametrálně odlišná suma. V čem tedy hra spočívá? Distributorovi z nejnižšího patra pošlete v doporučeném dopise 5 dolarů. Obratem obdržíte emailem takzvaný report. Takto postupujete až do čtvrtého patra. Jak to funguje, vysvětluje prodejce prvního reportu z Benešova u Prahy.

prodejce: Každému, tam jsou čtyři adresy, pošlete těch 5 dolarů s objednávkou na ten report.

A co se v reportu dozvíte? Jak produkt dále nabízet, tedy instrukce na hromadné zasílání emailu, tak zvané "spamy". Těmi pak lákáte potenciální klienty. Prodejce reportů třetí hierarchie z Moravce říká, že se mu vstup do hry vyplatil.

prodejce: Ze začátku jako moc nic a teď už to docela jde. Teď už jako nic nedělám a už jako občas něco přijde.

Princip hry podle něj zákonu neodporuje.

prodejce: To prodáváte jako normální zboží.

Policista, který se pyramidovými hrami zabývá, ale míní pravý opak.

Výpověď kriminalisty: Ve své podstatě to podvod je. Problematický je akorát to dokázat.

Přestože v trestním zákoně existuje specializovaný paragraf, mířený proti této činnosti, podezřelí lidé se u soudu většinou vyviní. Policie jim totiž nemůže prokázat, kolik peněz z důvěřivců vylákali. Problém spočívá například zasílání peněz v dopisech. Psycholog Hubálek přirovnává účast v pyramidových hrách ke vzrušení z hojně rozšířeného sázení.

Slavomil Hubálek: Jednoduchá úvaha by vedla člověka k tomu, aby to nedělal, ale to je velmi podobné jak při vsázení. Racionální úvaha taky by vedla člověka k tomu, že by neměl vsadit ani korunu a přitom se v tom byznysu celosvětově točí miliardy.

Pravděpodobnost, že účastník multilevel marketingu uspěje a vydělá si, je asi padesátiprocentní. Pokud se zamýšlíte nad účastí v podobném podvodu, uvědomte si, že můžete také skončit na chvostu a bez očekávaného výdělku.

Jak to vypadá, když jste uvnitř takové hry jako je Nové letadlo, si vyzkoušel na vlastní kůži také reportér Radiožurnálu Jan Hrbáček.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: hrb
Spustit audio