Půlka cihly místo mobilu. Jak se při vánočních nákupech vyhnout falešným e-shopům?

4. prosinec 2023

Za tři týdny je Štědrý večer, většina z nás právě teď shání dárky, často přes internet. Na to spoléhají zloději s falešnými e-shopy, kteří se ve vánočním shonu snaží okrádat zákazníky. Jak je poznat a na co si dát pozor? Poslechněte si pořad Antivirus.

Při nakupování na internetu je potřeba si dát pozor například na dropshipping. Tak se říká případu, kdy obchodník tvrdí, že má zboží skladem, což nemá, ale nemá ani ten sklad. „Zkrátka to funguje tak, že vezme vaši objednávku i s přirážkou, a pak vaším jménem zboží objedná u skutečného obchodníka, typicky třeba na Aliexpressu,“ popisuje Jan Cibulka.

Čtěte také

Vy tak nakonec své zboží třeba i dostanete, jen dráž, později, než jste si mysleli, a případně budete muset řešit placení cla a DPH. O vyřizování případné reklamace nebo odstoupení od smlouvy ani nemluvě.

„Ještě je důležité připomenout, že kyberzločinci rádi falšují i sms zprávy nebo e-maily od přepravců a přesvědčí vás, abyste klikli na odkaz a třeba zadali své údaje z karty v domnění, že je dáváte České poště. Před Vánocemi je těchto podvodů hodně,“ dodává Jana Magdoňová.

Když obchodník nereaguje

A co když zboží nepřijde vůbec? Pak je potřeba věc nenechat takříkajíc vyhnít a situaci řešit. Pokud zboží nedorazí v termínu, nemusí to znamenat, že vás chce obchodník podvést, prostě se jen něco zkomplikovalo, doručovací služby jsou teď před Vánoci přetížené. „Proto je potřeba se na obchod obrátit s dotazem, jak hodlá situaci napravit,“ doporučuje Cibulka.

A pokud obchodník neodpovídá, v takovou chvíli to už začíná být problém. Pokud uplynula lhůta, ve které jste měli zboží dostat, a obchodník nereaguje, je třeba ho vyzvat k nápravě, případně mu k té nápravě i poskytnout přiměřenou lhůtu. „Takovou korespondenci už je vhodné řešit nejen písemně, ale i způsobem, kdy budete moci prokázat doručení,“ říká Magdoňová.

Čtěte také

Můžete tedy poslat doporučený dopis, nebo zprávou datovou schránkou, kterou všichni podnikatelé dneska už musí mít. Když ani tohle nepomůže, můžete odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz.

Platit dobírkou?

A když se nestane nic ani potom? „Pak si vzpomeňte, jak jste za zboží platili: pokud kartou, můžete svou banku požádat o takzvaný chargeback, kde je slušná šance, že dostanete peníze zpět,“ nastiňuje Cibulka s tím, že pokud jste platili převodem, situace nejspíš bude složitější a možná bude nutné se obrátit na soud, typicky s návrhem na vydání platebního rozkazu. „Ale tohle už byste měli konzultovat s právníkem.“

Možná si říkáte, že je lepší všechno platit dobírkou, jenže ta bude stát něco navíc a ani tam nemá člověk záruku, že v balíku, za který zákazník zaplatil, bude opravdu objednané zboží. „V případě, kdy třeba místo mobilního telefonu dorazí jen půlka cihly, je jasné, že šlo o podvod,“ říká Cibulka s tím, že pak je třeba se hned obrátit na policii.

Čtěte také

A platí to i v případě, že jde o zboží za pár tisíc a člověku se to moc nechce řešit: takoví pachatelé okradou mnoho lidí najednou, škody tak jsou často do milionů. „Proto je dobré to hlásit, pomůžete ostatním lidem a někdy se podaří ukradené peníze zajistit a vrátit aspoň z části.“

Jak se orientovat? Můžete si pomoci, že si obchod pořádně prověříte hledáním na internetu, v diskusních fórech s recenzemi nebo na webech spotřebitelských organizací, jako je třeba D-Test.

„A obvykle platí, že pokud je nějaká nabídka moc dobrá, než aby byla skutečná, pak skutečná není. Trochu může pomoct i seznam rizikových obchodů, které zveřejňuje Česká obchodní inspekce na svém webu,“ upozorňuje Magdoňová.

Ale to se bavíme jen o e-shopech, řada lidí nakupuje na internetových bazarech, a tam je to ještě divočejší. O tom budeme mluvit v pořadu Antivirus příští týden.

Spustit audio

Související