Proč sportovci preferují pivo? „Má ozdravné účiny, ale pouze při střídmém pití!“ podotýká odborník

Pivo (ilustrační foto)

Vaření piva je především řemeslo – pokud se výrobní proces dodržuje správě, tak výsledek bývá obvykle dobrý. A stejně tak pivovary dnes přicházejí s novinkami, vaří například z čerstvého chmele ze sklizně, aby bylo pivo více aromatické. A věděli jste, že tento rok byl co do exportu českého piva rekordní?

Zítra začíná třetí ročník Dnů českého piva, který pořádá Česká svaz pivovarů a sladoven. Je stále co oslavovat? „České pivo slaví největší úspěchy ve vývozu do zahraničí,“ upozorňuje Pavel Dostálek, světově uznávaný vědec, který se zaměřuje na chemické procesy doprovázející výrobu piva.

A jak se české pivo vyrábí? Základní je výběr technologií – české pivo je vždy kvašeno spodními pivovarskými kvasinkami, výsledkem je to, čemu se v zahraničí říká ležák. U ostatních druhů, jako jsou pšeničná piva nebo stouty, se používají svrchní kvasinky.


České pivo je chráněné zeměpisným označením, vzniká na území Česka, má přesně specifikovaný složení surovin, převážně českých, má zakonzervovaný výrobní postup. „Jenom takto smí být označováno pivo jako české,“ říká Pavel Dostálek.

40 gramů pro muže, 20 gramů pro ženy

Pivo působí na lidský organizmus kladně, maratonci například říkají, že jde o nejlepší iontový nápoj. To potvrzuje také Pavel Dostálek, podle kterého má ječmen vysoký obsah draslíku a nižší obsah sodíku. „Je to prospěšné i na krevní oběh,“ vyzdvihuje.

Sportovci také preferují pivo než vodu pro jeho vyšší osmotický tlak, má lepší vliv na fyziologii těla, obsahuje hořké látky, které potlačují žízeň.

Čtěte také

Nápoj také údajně pomáhá při boji s Alzheimerovou chorobou, a to díky křemíku, který také pochází z pluch ječmene. U starších lidí je ale vhodnější konzumovat nealkoholické pivo, které také obsahuje křemík. „Ale platí, že čím je pivo silnější, tím většinou bývá obsah křemíku vyšší,“ říká.

V té souvislosti ale připomíná, že co se týče piva, tak stále jde o alkoholický nápoj a musí se s ním zacházet opatrně, čili pít ho střídmě. Takový způsob konzumace může pomáhat kardiovaskulárnímu systému. „Podle některých odhadů jde o 20 gramů čistého alkoholu na den pro ženy a 40 gramů pro může,“ vysvětluje.

Zajímá vás víc? Audio záznam celého rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.