Proč je u nás nafta dražší než benzín
Už déle než měsíc musí řidiči v některých regionech za naftu platit více než za benzín. Nejhorší je situace v Praze, kde je litr nafty v průměru o čtyřicetník dražší než litr benzínu. Výroba benzínu je ale přitom složitější, než výroba nafty a nafta by proto logicky měla být levnější, což také dlouhá léta platilo.
O ceně pohonných hmot ale rozhodují i zákony nabídky a poptávky a právě vysoká poptávka vyhnala ceny nafty na evropských burzách nahoru, což se muselo projevit i na našem trhu, říká předseda Společenství čerpacích stanic, Ivan Indráček.
Ivan Indráček: Po určitou dobu si ty firmy, které prodávají pohonné hmoty, snažily ještě držet toho schématu, že nafta je vždy levnější než benzín a tu naftu prodávali s menšími maržemi, aby se dostávaly pod cenu benzínu. Ale tak někdy před měsícem, měsícem a půl už ten rozdíl byl tak vysoký, že přistoupily k tomu, že ty ceny srovnaly tak, aby odrážely skutečný stav jejich nákupních cen a tím pádem ta nafta na stojanech podražila, stala se dražší než benzín.
Poptávka po naftě ale součastně rostla i u nás doma, připomíná ekonomka společnost Next Finance, Markéta Šichtařová.
Markéta Šichtařová: V poslední době jsme se stali doslova tranzitní zemí pro zahraniční kamiony, kteří tím pádem tankují větší množství nafty, než je u nás normálně obvyklé.
Ekonomové se ale shodují, že dražší než benzín nafta dlouho nezůstane. Na světových burzách už se ceny obou pohonných hmot opět vyrovnaly. A nebude dlouho trvat, než se srovnají také u nás. K tomu by mělo přispět hlavně zlevnění nafty, připomíná Markéta Šichtařová.
Markéta Šichtařová: Domnívám se, že tak zhruba do měsíce, možná do dvou měsíců, se znovu sblíží ceny nafty a ceny benzínu a tak někdy do května se znovu dostaneme na zcela standardní stav, kdy cena nafty by měla být, řekněme, o korunu nižší než cena benzínu.
Prognózy jsou tedy poměrně optimistické. I když možná ne tak, jak by si někteří řidiči představovali. Ekonomové se totiž shodují na tom, že staré časy, kdy se litr nafty prodával o 2 až 3 koruny levněji než litr benzínu, se už zřejmě nevrátí. S tím se majitelé aut s dieselovým motorem budou muset vyrovnat. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu, Antonína Šípka, ale majitelům těchto vozů nemusí dělat velké starosti ani současné ceny. Auta s dieselovým motorem mají průměrně o 2 až 3 litry nižší spotřebu a jejich řidiči tak na pohonných hmotách ušetří i při současných cenách nafty.
Antonín Šípek: Ta ekonomická návratnost se samozřejmě prodlužuje. Dřív, když se najezdilo ročně 50 tisíc, tak se to zaplatilo za 2 - 2,5 roku. Teďko samozřejmě se musí najezdit víc, aby se to vrátilo v té nižší spotřebě, ale myslím si, že i kdyby byla cena nafty o 2, o 3 koruny vyšší, tak bych zatím k benzínu nepřešel.
Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.