PŘIPOMÍNÁME: Největší katastrofa, která kdy filmový festival ve Varech postihla
Filmový festival v Karlových Varech oslaví letos svůj 51. ročník. Nejtěžší období zažil v 90. letech, kdy na dva roky dokonce přišel o prestižní zařazení mezi nejlepší filmové přehlídky. To sice organizátoři v čele s Jiřím Bartoškou a Evou Zaoralovou překonali – čekaly je ale další potíže.
Černá můra pořadatelů jakéhokoli festivalu se vyplnila v Karlových Varech v roce 1997. Už před zahájením totálně zkolabovala počítačová síť pro registraci hostů a prodej vstupenek.
„Museli jsme najmout asi 150 studentů, kteří vstupenky fyzicky vypisovali,“ vzpomínal později Jiří Bartoška na největší katastrofu, jakou v Karlových Varech zažil.
V kontextu toho, že Moravu právě postihly ničivé povodně, se to ale nezdálo tak fatální a potíže se podařilo vyřešit typickou českou improvizací – drahou techniku nahradily papírové krabice i rychlé nohy brigádníků. A jak popsal Jiří Bartoška, následovala pro ně i odměna.
„Na festivalu byl tehdy Jeffrey Wright se svým kultovním filmem Basquiat. Pozvali jsme tedy studenty, kteří distribuci lístků zajišťovali, a Jeffrey Wright jim nádherně česky poděkoval. Děcka vybouchla nadšením a on se rozbrečel…“
Hvězdná jména
Jeffrey Wright ovšem nebyl jedinou hvězdou tohoto ročníku. Vlastním letadlem z Mallorky třeba přiletěl Michael Douglas a nechyběl ani na půlnoční projekci Volného pádu, kde hraje muže, kterému došla trpělivost.
Michelu Douglasovi doporučil návštěvu festivalu Miloš Forman, který mu také představil Václava Havla. Prezident republiky se mimochodem svěřil, že místo za filmy jezdí do Varů spíš za filmaři.
Menzel s proutkem a nahá žena na pódiu
Karlovarský festival konce tisíciletí žil svá zlatá léta mnoha večírků i extravagantních scén, kdy možné bylo cokoli. Jeden rok se třeba režisér Jiří Menzel bil o práva na filmový scénář s proutkem v ruce a sešvihal jím producenta. Další rok zase zahajovací ceremoniál nečekaně zpestřila nahá dívka, která políbila moderátora Marka Ebena.
Zároveň ale v roce 1998 poprvé uvedli svou sekci na festivalu také uznávaní kritici časopisu Variety a v programu se definitivně zabydlela i soutěž dokumentárních filmů. S rokem 2000 se pak změnila hlavní festivalová cena: místo křišťálové oplatky se od té doby předává těm nejlepším soška ženy s obří křišťálovou koulí.
Mobilní studio Radiožurnálu
Na filmovém festivalu s vámi budeme i letos. Najdete nás v mobilním studiu, legendárním stříbrném přívěsu Airstream, přímo na Sadové kolonádě. Poznáte naše známé tváře, uvidíte zajímavé hosty. Svou návštěvu můžete zvěčnit fotografií v Printce, kterou najdete v blízkosti mobilního studia.