Přilbu sundávejte ve dvou

2. červen 2010

Jízda na motorce je opojná, nabitá adrenalinem - jednoduše zábava. Na druhou stranu určitě je to zábava nebezpečná. Na rozdíl od auta nemáte kolem sebe karosérii, chybí pásy, airbagy. Bývá tedy zvykem, že k nehodě motorky vyráží - kromě policistů - často i sanitka. Letos - zřejmě díky počasí, které motorkářům moc nepřeje - nejsou statistiky až tak nepříznivé, přesto už došlo k několika tragickým a dalším vážným nehodám. Věděli byste, co dělat a jak poskytnout první pomoc zraněnému motorkáři? Přeci jen situace je to trochu jiná než při nehodě auta.

Zranění při nehodách na motorce bývají vážná. Své o tom ví lékař Pavel Křička, který létá s vrtulníkem záchranné služby a často právě k nehodám motorkářů. „Setkáváme se s mnohočetnými plošnými oděrkami a poraněními, která jsou velmi závažná. Úrazy na motorce jsou spojeny se zlomeninami končetin a páteře a také s poraněním měkkých částí zvlášť u řidičů, kteří nejsou vybaveni patřičnými bezpečnostními prvky, jako jsou helmy a ochranné obleky.“

Vžijte se teď do situace, kdy jste svědkem nehody motocyklisty. Není to vůbec příjemná představa, ale ta situace prostě nastat může. Jak postupovat? Nejdřív ze všeho musíme zavolat záchranku, tedy známé číslo 155. Co dál? „K takovému pacientovi byste měli přistupovat tak, že má poraněnou páteř a zlomeniny dlouhých kostí končetin. Manipulace s pacientem by proto měla být minimální. Za pomoci několika svědků otočte pacienta na záda a zjistěte stav vědomí. Pokud komunikuje, zeptejte se ho, co ho bolí. Pokud je v bezvědomí, zkontrolujte pohledem na hrudník, jestli dýchá.“

Jestliže zraněný nedýchá, je nutné začít s oživováním. A tady může nastat problém. Každý motorkář totiž nosí helmu, kterou musíte sundat. Velmi opatrně. Je k tomu potřeba spolupráce dvou lidí, kdy jeden fixuje hlavu ve směru krční páteře za dolní čelist a druhý velmi opatrně sundává helmu - pozor, ne kývavým ani kroutivým pohybem. Abyste předešli poranění míchy v případě poranění krční páteře, pohyb s pacientem by měl být opravdu minimální.“

Velice důležité je zkontrolovat, jestli není zapadlý jazyk. Hodně lidem právě vytažení zapadlého jazyku zachránilo život. Není to nic těžkého. „Zapadnutí jazyka patří mezi první pomoc. Stačí velmi mírný záklon hlavy a předsunutí dolní čelisti. Tím docílíte alespoň částečného uvolnění dýchacích cest.“

Velice časté zranění při pádu z motorky je plošné odření, takzvaný silniční lišej. Není to sice život ohrožující zranění, ale rozhodně je velmi bolestivé a může zanechat i trvalé následky. Kdo si chce ošetřit silniční lišej sám, může, ale měl by si připravit něco, do čeho se bude moct zakousnout. Hodně to bolí.

Jestliže plocha rány není velká a řidič je vybaven vhodnými prostředky na ošetření, může to zvládnout sám. Postup je jednoduchý: studená voda nebo sprcha a kartáčkem ránu vydrbat. Poté je nutné ránu vydezinfikovat a přikrýt sterilním materiálem. Je to opravdu velmi bolestivé a nepříjemné ošetření.“

Není nic jednoduššího než se takovýmto zážitkům vyhnout. Jezděte jen v oblečení pro motorkáře, kupte si páteřní a jiné chrániče. Věřte, že se tato investice mnohonásobně vyplatí.

autor: bob
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

Karel Klostermann Ze světa lesních samot

Ze světa lesních samot

Koupit

Román klasika české literatury zobrazuje dramatické změny poměrů na česko-bavorském pomezí v posledním čtvrtletí 19. století, kdy ustálený životní řád "světa lesních samot" narušila živelná katastrofa.