Právník MSB Legal tlačil na dodavatele dopravního podniku, chtěl podezřelé provize

Snímek z lednové schůzky. U stolu sedí právník David Michal, lobbista Pavel Dovhomilja a šéf auditu dopravního podniku Jan Kopecký

Právník spojovaný s lobbistou Ivo Rittigem se na začátku letošního roku podle nahrávek jednání, které má Radiožurnál k dispozici, snažil získat peníze z některých zakázek pražského dopravního podniku. Vyjednávání o penězích později Radiožurnálu potvrdil i podnikatel, který měl platit.

Konkrétně se licitace týkala zakázky na zabezpečení metra v celkovém objemu dvou miliard korun. Dodavatelem prací byla společnost AŽD ve spolupráci s firmou zastupovanou podnikatelem Jindřichem Špringlem.

Právě ten se letos v lednu sešel s právníkem Davidem Michalem z kanceláře MSB Legal, která pracovala pro dopravní podnik v době šéfování Martina Dvořáka, a mluvil s ním o placení peněz souvisejících s touto zakázkou.

Schůzek bylo ale více a kromě právníka a podnikatele Špringla se na nich vystřídali další důležití lidé spojení s dopravním podnikem.

Radiožurnálu se podařilo několik těchto setkání zmapovat a později získat i důležité svědectví o podezřelých platbách od podnikatele Špringla.

Proč platit? Prostě proto

Klíčová byla hlavně schůzka v pražské restauraci Italia na Staroměstském náměstí. Na ní se na konci ledna sešel David Michal a Jindřich Špringl. Další u stolu byl lobbista Pavel Dovhomilja – muž, který dříve úzce spolupracoval s bývalým pražským zastupitelem za TOP 09 Jiřím Vávrou a dodnes má k dopravnímu podniku ovládaným magistrátem blízko.

Zhruba hodinové setkání trojice se točilo kolem jediného tématu – podnikatel Špringl se bránil a odmítal zaplatit peníze ze zakázky. Domáhal se odpovědi, za co vlastně peníze mají být.

Vy jste ale vůbec nic nezařídili,“ vyčítá na nahrávce Špringl právníku Michalovi. Ten mu na to odpovídá, že jde prostě obecně o princip a že stejně tak jedná i s druhou firmou konsorcia, kolosem AŽD.

Ten projekt má dvě roviny. Jedna rovina je ten pán na ,primu' (Roman Juřík, manažer společnosti AŽD, pozn. red.). A ta jeho část, která se má nějak odehrávat, ten se s námi od začátku schází…,“ vysvětluje podivná pravidla Michal.

Špringl na to pak reaguje: „Na rovinu, co se týká toho, co vám Juřík slíbil, já s tím nemám nejmenší problém. Já jsem říkal – chcete mít klid, já v zásadě taky… Takže to, co vám slíbil, jestli to byl tlak, netlak, nebo jeho dobrá vůle, mně to je jedno, to jsou jeho prachy.

Roman Juřík následně rozhovor s Radiožurnálem na toto téma odmítl. Jeho mluvčí Jiří Dlabaja pouze e-mailem napsal, že veškerá podezření ohledně plateb ze zakázky odmítá. „Žádnou skupinu kolem Davida Michala neznáme, nic po nás tedy ani nepožadoval. Ani teď, ani v minulosti jsme mu nic neplatili,“ napsal.

S lobbistou byl na schůzce i šéf auditu dopravního podniku

Na popisovanou lednovou schůzku v restauraci podle nahrávky zhruba po hodinovém jednání trojice přišel ještě překvapivý host: šéf auditu dopravního podniku Jan Kopecký. Zda to bylo proto, aby skupina dala najevo, že má skutečně moc Špringla donutit platit, není jasné. Do jednání se Kopecký nezapojoval.

Později Radiožurnálu řekl, že prý tam přišel jen kvůli tomu, že měl s Davidem Michalem a Pavlem Dovhomiljou svoji vlastní schůzku a na místě byl prostě jen dřív.

„Špringla já jsem viděl poprvé podruhé v životě. Představili nás, tak jsem čekal, až dodiskutujou. Ďuriš (ředitel dopravního podniku, pozn. red.) to ví,“ vysvětlil Radiožurnálu Kopecký.

Ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš nicméně řekl, že o setkání svého zaměstnance s lobbisty neměl tušení: „Ne, o této schůzce jsem nevěděl.“ Není ani jasné, proč se Kopecký vlastně s lobbistou a právníkem Michalem vůbec scházel. Sám to vysvětlit nedokázal.

Podle ředitele dopravního podniku Ďuriše, který se seznámil s nahrávkami, nelze vyloučit, že skupina by dokázala vítězům zakázek komplikovat život. Tak, že by o ně mohli přijít. „Možné to pravděpodobně je,“ řekl Radiožurnálu Ďuriš.

Takové 'soft' vydírání?

Radiožurnál s nahrávkami konfrontoval také Špringla, který nepopřel, že se jednání účastnil. A popsal, že celé jednání v centru Prahy vnímal jako jakési „lehké vydírání“.

„Pan Michal po mně chtěl nějaké peníze, já jsem mu vysvětlil, že mu žádné peníze nedlužím, že spolu nemáme žádný obchodní závazky. Na schůzce to bylo takové soft (lehké, pozn. red.) vydírání,“ uvedl Špringl.

David Michal rozhovor odmítl, poslal jen písemné stanovisko: „Je pravdou, že někdy v lednu 2016 jsem se sešel s panem Špringlem a tématem našeho (ani prvního a ani posledního) rozhovoru byly nevypořádané a zčásti sporné pohledávky a závazky mezi ním a některými klienty naší AK (pro jistotu uvádím, že se nejedná o pana Rittiga). Tyto pohledávky a závazky se vážou k období počátku fungování některých společností v roce 2013 a týkají se jejich proběhlého financování ze soukromých zdrojů. Pro tyto záležitosti platí určité principy vypořádání výlučně mezi soukromými subjekty,“ napsal Michal.

Rittiga zmiňuje pravděpodobně proto, že je to jeho nejznámější klient. Jak Michal, tak i Rittig navíc nyní stojí před soudem v kauze Oleo Chemical kvůli podezření z praní špinavých peněz. Oba jsou také obviněni ještě s dalšími lidmi včetně exšéfa dopravního podniku Martina Dvořáka v kauze předražených jízdenek.

Špringl na dotaz Radiožurnálu však kategoricky popřel, že by někomu kolem Michala něco dlužil. „Nedlužím. V tomto mém případě lže,“ reagoval na vyjádření advokáta s tím, že je ochotný svědčit i na policii.

Další schůzka – zaplatit stačí prý až později

Další důležité jednání aktérů o dopravním podniku, z něhož má také Radiožurnál záznam, se odehrálo v březnu. Na něm se sešel lobbista Dovhomilja jen s Jindřichem Špringlem.

Dovhomilja se tam podnikateli svěřil, že se bude nově obsazovat klíčové místo investičního ředitele v dopravním podniku a on tam chce prosadit svého favorita Petra Beneše. Teprve potom se prý bude nově řešit, komu a co vlastně ze zakázky platit.

„Z toho, co tam teď je, nic nechci. Já ti říkám, že až nastoupí Petr (Petr Beneš, pozn. red.), nastavíme nový podmínky, pak teprve za tebou přijdu, že chci nějaký nový věci z toho. Pro mě jeho mnohem podstatnější implementace toho Petra než řešit generála (generálního ředitele Ďuriše, pozn. red.), protože to je ten klíč. Přijde, přeorganizuje tým, rozdělí projekty jako správný manažer…,“ představil dle záznamu svůj plán lobbista.

Pravdu měl minimálně v tom, že výběrové řízení na nového investičního ředitele skutečně běží. Radiožurnálu to potvrdil ředitel Ďuriš. „Je pravda, že tu probíhá výběrové řízení, jsou tam tři kandidáti. V tuto chvíli je to v posledním, třetím kole. Nechci ale dopředu předvídat jakýkoliv závěr, ale tohle mě velmi znepokojilo,“ reagoval Jaroslav Duriš.

Dovhomilja také dle nahrávky tvrdí, že už předjednal odvolání ředitele dopravního podniku, pokud Beneše nejmenuje.

Beneš žádosti o rozhovor nevyhověl, pouze v SMS zprávě napsal, že slova Dovhomilji odmítá: „Bohužel musím velmi vážně konstatovat, že neexistuje jediný důvod, proč by o mně kdokoli měl říkat, že jsem jeho nebo někoho jiného kandidát na cokoli. Činí-li tak, pak vědomě lže, nejspíš s cílem manipulovat jinými. Nikdy jsem nikoho kandidát nebyl, nejsem a nejspíš ani nikdy nebudu. Současně nerozumím tomu, proč bych měl vysvětlovat jakékoli stupidity, které vypustí někdo jiný.“

Lobbista Dovhomilja svoje slova vysvětlit vůbec nechtěl. Oficiální rozhovor odmítl a na zaslané otázky neodpověděl. Poté, co ho Radiožurnál oslovil, obratem odjel na neplánovanou cestu do Chorvatska.