Povodně 2024: Jaká je situace v zasažených městech a obcích a jak teď postupovat?

Jak mluvit s příbuznými zasaženými povodní? Místo obecných frází nabídněte konkrétní pomoc, radí krizová interventka

Mimořádné krizové situace, jako jsou povodně, působí na lidskou psychiku. V některých případech se zdá, že je člověk zvládne, problémy se ale mohou objevit až se zpožděním. Jak můžeme blízkým, které situace zasáhla, pomoci? „Je dobré vyjádřit podporu a zájem – že na ně myslíme, že nám na nich záleží. Pak se třeba ptát, jak to teď zvládají,“ radí Veronika Valentová, krizová interventka z organizace Elpida.

Jak citlivě mluvit se známými nebo příbuznými, které výrazně zasáhly povodně?

Čtěte také

Já bych asi začala tím, že je důležité vůbec mluvit. Někdy můžeme mít rozpaky, jestli mám zavolat, jestli je to vhodné… Určitě bych doporučila to minimálně zkusit a být s nimi v kontaktu. A určitě je dobré vyjádřit podporu a zájem – že na ně myslíme, že nám na nich záleží. Pak se třeba ptát, jak to teď zvládají, co jim pomáhá, co je pro ně nejtěžší a postupně případně i nabízet praktickou pomoc. Možná je v tu chvíli lepší být konkrétní, říct, co můžeme nabídnout, spíše než ty obecné fráze ve smyslu kdykoliv cokoliv.

Linka seniorů organizace Elpida

  • tel. číslo 800 200 007
  • každý den 8:00-20:00

Vaše krizová linka je určená hlavně seniorům, opuštěným, osamělým lidem. Pak je tady ale skupina lidí, která je velmi činorodá, která zachraňuje ostatní, zachraňuje životy, zachraňuje majetky. Ale i na ně to jednou dopadne, že?

Určitě jsou trénovaní, jsou to profesionálové, ale jsou to také lidi, takže určitě to i na ně většinou po té akci může nějakým způsobem dolehnout. Ale současně většinou mají i své další zdroje podpory, kam se můžou obrátit – na nějaký debrief, případně supervizi nebo nějaké sdílení. A určitě je to dobře a patří to k té profesionální pomoci, umět to potom nějak odložit, zpracovat, možná si taky nechat pomoct nebo se nechat podpořit.

S jakým trápením se na vás lidé teď obracejí nejčastěji? 

Čtěte také

My jedeme pořád ve dvou módech. Jsme telefonická krizová linka, takže část našich hovorů se netýká povodní, život v republice se nezastavil. Ale samozřejmě část zohledňuje tu situaci ohledně povodní. Byly to zpočátku zejména praktické informace, kde jsme je zase obraceli třeba zpátky do regionů, na informační linky jednotlivých obcí, případně jsme pomáhali řešit nějaké praktické věci. Ale už se tam začínaly objevovat i nějaké obavy. Buď o své blízké, nebo se vracely vzpomínky na minulé povodně, případně pak do budoucna – jak to zvládnu, co bude dál, jak se nám to podaří dát zpátky dohromady.

autoři: Jan Pokorný , krt
Spustit audio

Související