Podoba toalet v restauracích vypovídá o tom, jak to vypadá v kuchyni

9. březen 2019
Glosa Pavla Maurera

Pavel Maurer se ve své glose přiznává k zájmu o podnikové toalety. Co nám o restauraci říká jejich podoba? Jak různorodé může být označení dámských a pánských toalet?

Dnes se vám přiznám, že již dlouhodobě trpím takovou malou úchylkou ohledně míst, kam chodí „i císař pán pěšky“. V každé restauraci se totiž neodkladně musím podívat, jak vypadá jejich toaleta. 

Samozřejmě, že do restaurace chodím hlavně kvůli jídlu a abych ji mohl ohodnotit, ale nikdy mi to nedá – a i když se mi třeba vůbec na toaletu nechce, stejně tam alespoň na chvíli zaskočím na rychlou obhlídku. Jsem totiž skálopevně přesvědčen, že podle toho, jak to na záchodech voní, jak je tam čisto a vůbec, jak je vše uvnitř restauračních toalet zařízeno a funkčně vybaveno, tak to velmi často vypovídá o celém podniku a zvláště pak o tom, jak vypadá samotná kuchyň. 

Nejen Pavel Maurer sleduje značení toalet v restauracích. Na Facebooku existuje například skupina Cherchez la femme, kde lidé sdílejí obrázky z různých podniků.

Jak známo, vše souvisí se vším. Když provozovateli restaurace nezáleží na tom, jak se jeho zákazníci cítí v té nejintimnější místnosti, tak mu nejspíš nesejde ani na tom, co jim pokládá na talíř. 

Dosti filosofování, navíc se vám musím přiznat, že moje úchylka na WC má ještě další dimenzi: já si totiž s velkou radostí fotím, jak jsou záchodky označeny, jaké ikony a obrázky nebo veselé značky v restauraci použili na dveřích toalet. Někdo tam nalepí mariášové karty dáma/král, jiný použije Elvise a Marilyn, další šroubek a matičku, další banán a jahůdky, jiný zase mušličku a trojzubec. Kreativita některých designérů, interiérových architektů či hostinských je někdy tak neuvěřitelná, že váhám, do kterých dveří mám vlastně povoleno vstoupit, abych neudělal ostudu… 

Každopádně i na těchto maličkostech, které si můžete v případě zájmu prohlédnout na mém instagramovém účtu, se dá někdy odhadnout, jakou péči věnují provozovatelé podniku nám, hostům. Jakou atmosféru chtějí navodit, jakou náladu nám chtějí nabídnout? Prostě WC vám o podniku řekne – někdy – mnohem víc, než celý jídelní lístek. Jenom se, hlavně při vstupu, nenechat zmást příliš kreativními symboly, aby nedošlo k nějakému genderovému trapasu. Na to je dnes kde kdo háklivý.

autor: Pavel Maurer
Spustit audio