Po Praze je i Brno kreativním městem. Za Janáčkovu metropoli se přimlouvala i Kožená

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02897716.jpeg

Brněnská kultura slaví úspěch – město se totiž zařadilo mezi takzvaná kreativní města UNESCO, s přídomkem město hudby. Po Praze je teprve druhým českým městem, které se do sítě zařadilo. Celkově se síť rozšířila o 64 měst z 44 zemí světa.

Brno se do seznamu zařadilo jako kreativní město hudby, tento titul mají například skotské Glasgow, nebo třeba kolumbijská Bogota. Brno se do sítě Kreativních měst UNESCO hlásilo už v roce 2015, tehdy ale ještě neuspělo. Nicméně to, že města uspějí až napodruhé, je vcelku časté.

Čím se Brno snažilo přesvědčit, že by se do sítě mělo zařadit? Mimo jiné v srpnu zorganizovalo nový multižánrový festival Maraton hudby Brno. Začalo navíc stavět Janáčkovo kulturní centrum, které kromě koncertního sálu otevře i prostory pro pořádání kongresů a festivalů. Za kandidaturu města se mimochodem postavila i pěvkyně Magdalena Kožená.

Titul kreativního města by měl pomoci turistickému ruchu, zároveň by Brno mělosnáze propagovat své hudební aktivity a mimo jiné právě své spojení se světově uznávaným skladatelem Leošem Janáčkem.

Města se v rámci svého členství v síti zavazují k rozvíjení partnerství, podněcování účasti na kulturním životě obyvatel a k začleňování kultury do plánů udržitelného rozvoje města. Činnost sítě UNESCO se zaměřuje na sedm kreativních oblastí: řemesla a tradiční lidová kultura, design, film, gastronomie, mediální umění, hudba a literatura. Praha je zastoupena v literatuře, Brno nyní nově v hudbě.

Výběr nových měst odráží podle dosluhující šéfky UNIESCO Ireny Bokovové „větší rozmanitost v typologii měst a lepší geografickou rovnováhu". Devatenáct nových měst je ze zemí, které dříve nebyly v síti dosud zastoupeny. V síti je nyní 180 měst ze 72 států světa.