Plýtvání se slevou. „Naše společnost je málo vyspělá,“ říká odborník o slevových akcích

03547996.jpeg
03547996.jpeg

Trápí vás vyhazování jídla? Pak vězte, že podle expertů je jedna věc, která Čechy velmi podporuje ve zbytečném plýtvání. Ano, hádáte správně – jsou to slevové akce. A tak jsme se vypravili do jednoho supermarketu zjistit, jak ve slevách nakupujeme.

V chladicím regálu vidím rodinné balení jogurtů a k tomu další kelímek navíc. Na jiném místě si všímám slevové akce na šunku. Triky, kterými se obchody snaží zákazníky přimět k větším nákupům, na nás prostě fungují.

„Ve slevách nakupuji, převážně asi oblečení a jídlo. Osloví mě zlevněná cena i letáky,“ připouští jedna ze zákaznic ve středních letech svůj zájem o slevy.

Čtěte také

Naopak studentka Ivana jim většinou odolává. „Snažím se nenakupovat zbytečně moc, a když už nakupujeme něčeho víc, tak se to snažím zpracovat tak, aby se z toho dalo uvařit víc věcí.“

Takové chování kvituje i Dana Večeřová z Potravinářské komory ČR. A upozorňuje, že slevy se nám mohou nakonec pěkně prodražit. „Když se podíváte, na ty plné koše v supermarketech a pak na sídlištích do popelnic, vidíte, uvidíte, že jsou úplně stejně vrchovaté,“ upozorňuje.

Naše společnost není příliš vyspělá

Ekonomové odhadují, že průměrná česká domácnost ročně vyhodí potraviny za 20 tisíc korun. Třetina lidí v loňském průzkumu agentury Ipsos uvedla, že z nakoupených surovin navařila příliš mnoho jídla. Ve více než 60 procentech pak lidé potraviny nestihli sníst a zkazily se.


Je to problém společnosti. Když se podíváte do jiných zemí světa, pohled zákazníků na společenskou odpovědnost firem je daleko silnější.

Jenže slevy jsou pro Čechy stále velkou motivací, proč nakupovat ve velkém, upozorňuje marketingový expert Milan Postler. „Je to problém společnosti. Když se podíváte do jiných zemí světa, pohled zákazníků na společenskou odpovědnost firem je daleko silnější. Vůbec nejsilnější je v Austrálii. To znamená, že je tam vyspělejší společnost,“ uvažuje.

Mladí lidé jsou orientovaní více ekologicky

Postler ale zároveň připouští, že mladá generace Čechů je orientovaná více ekologicky. A to i ve vztahu k jídlu.

„Mladí lidé si to uvědomují a berou to jako normu, jako samozřejmost. Teď je otázka, co s tím, jak to dostat ještě dále. Protože ani mladí lidé se nechtějí vzdát konzumu.“

Nicméně asi třetina mladých lidí v loňském průzkumu organizace Zachraň jídlo uvedla, že se snaží potraviny zpracovávat zcela beze zbytků. Tedy včetně například natě nebo slupek.