Plakáty i billboardy oficiální a načerno

8. srpen 2002
Vaše téma

Plakáty, billboardy, bigboardy a další prostředky takzvané venkovní reklamy potkáváme téměř na každém kroku, ať už jsme ve městě nebo třeba na dálnici. Řada z nich ovšem je postavena bez patřičných povolení. Kde mohou velké reklamní plochy stát, kdo je povoluje a jaké jsou sankce v případě, že jejich majitel povolení ke stavbě nedostal?

Stavba billboardů, plakátovacích ploch a dalších venkovních reklamních zařízení se řídí stavebním zákonem a příslušnou vyhláškou Ministerstva pro místní rozvoj. Znamená to, že kdo chce billboard postavit, musí požádat o stavební povolení, stejně jako tehdy, když se staví dům. Musí splnit řadu podmínek a jak podotýká prezident Asociace pro venkovní reklamu Miroslav Bátěk, také respektovat některá omezení.

Bátěk: Týkají se například kulturních památek, dráhy, tam to podléhá speciálnímu souhlasu stavebního úřadu, nesmějí porušovat vzhled města nebo krajiny, nesmějí být překážkou pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace, záleží na názoru hasičů, hygieniků, památkářů. To jsou některá omezení, která je potřeba vzít v úvahu při vydávání stavebního povolení.

Samozřejmě musí mít budovatel billboardu i souhlas majitele pozemku nebo domu, kde chce svou reklamní plochu umístit. Komplikovanější situace je u dálnic, zejména kvůli bezpečnosti provozu při vysokých rychlostech se už několik let diskutuje o tom, jestli v jejich blízkosti mohou billboardy stát. Zatím jsou povoleny.

Bátěk: Při začátcích zavádění reklamy výběrové řízení vyhrála společnost Quo, která je členem Asociace pro venkovní reklamu a ta se zavázala, že určitou část zisku bude dávat Ředitelství silnic a dálnic. Má tedy jistý monopol, ale je žádoucí, protože značná část finančních prostředků jde na výstavbu dopravního značení.

I Asociace pro venkovní reklamu přiznává, že řada billboardů byla postavena načerno. Miroslav Bátěk odhaduje současný stav asi na pět procent z celkem 19 tisíc reklamních ploch.

Bátěk: Je to pozůstatek z doby, kdy úřady nevycházely příliš operativně vstříc stavebníkům a žádosti vyřizovaly dost pozdě, takže vznikalo mnoho reklamních zařízení bez stavebního povolení.

Nelegálních reklamních ploch podle Miroslav Báťka už ubývá, protože nové se prý téměř nestaví a ty původní se postupně likvidují.

Bátěk: Řekli jsme si, že od jisté doby, léta 1998, nepostaví členové Asociace nic bez stavebního povolení. Majitele nelegálně postavených reklamních zařízení mohou samozřejmě stavební úřady postihovat. V první řadě uložit pokutu.

Bátěk: Horním limitem je milion korun a to není zrovna málo.

Navíc majitel musí nelegálně postavenou reklamní plochu na vlastní náklady odstranit.

autor: alh