Petra Posová ve Dvaceti minutách Radiožurnálu

26. září 2014

České aerolinie se chystají propustit třetinu svých zaměstnanců. Těm se to nelíbí a někteří z nich tvrdí, že jde o průvodní jev úpadku firmy. Samy ČSA říkají, že firma je naopak ve skvělé kondici, protože po dlouhé době bude po letních měsících v zisku.

<p><l/>Martin VESELOVSKÝ, moderátorPremiér České republiky Bohuslav Sobotka k situaci bývalého národního dopravce říká: "Mám pocit, že privatizace ČSA vede spíš k posílení přímého konkurenta, společnosti Travel Service." Začíná Dvacet minut Radiožurnálu. Spolu se mnou je ve studiu předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSA Petra Posová. Dobrý den.</p><p>Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSADobrý den.</p>

Čtěte také

Martin VESELOVSKÝ, moderátorMimochodem jste mezi těmi, komu hrozí propuštění nebo jste kryta svoji pozicí v odborové organizaci?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANejsem kryta rozhodně nijak, myslím si, že tam to propuštění hrozí úplně každému.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorJak vám vlastně přijde argumentace ČSA, že je potřeba propustit zhruba třetinu palubních průvodčích a je to kvůli tomu, že je potřeba ořezat náklady. Je to logická argumentace nebo není?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANo, logická mi nepřijde z toho důvodu, že tahle argumentace je stejná už minimálně od roku 2008, tam nás tenkrát vedení požádalo, abychom si snížili platy s tím, že se nebude propouštět a vlastně se od té doby neděje nic jiného, než že se neustále propouští. Před několika málo lety tam bylo nějakých 1500 stewardů, je nás 317, 316 a stále ještě to připadá vedení, že to je příliš mnoho a já se obávám, že by to vlastně na tom čísle jako ani neskončilo.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorNo, dobře, to by mohlo skončit tak, že by nebyli žádné stewardi a žádné letušky.

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANo, na mě to taky působí takovým dojmem, že jako, jestli se management ČSA domnívá, že lze provozovat leteckou společnost bez stewardů, bez pilotů a bez letadel, já si to nemyslím.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorNo, dobře, vezměme to ještě jinak, ten fakt, že od roku 2008, kdy bylo 1500 stewardů a letušek, jaksi ty počty klesají a stále to nekončí, to automaticky přece nemusí být špatně. Není prostě ekonomická situace a řekněme vůbec kondice celé firmy taková, že prostě hold se musí snižovat počty lidí, kterým se vyplácí mzda?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAJako ta cesta by možná mohla být správná, kdyby, kdyby se ukázalo prostě aspoň jakýkoliv náznak toho, že by se to mohlo zvednout, ta ztráta je stále stejná. Nás je stále méně, letadel máme stále méně, osekáváme další a další destinace, ale ztrátu máme pořád stejně velkou. Když si vezmete podle aspoň těch posledních výročních zpráv, tak ty mzdové náklady v Českých aeroliniích jsou téměř stejně velké jako ta ztráta. Takže jinými slovy, kdybychom všichni pracovali zadarmo, tak bychom stejně asi nebyli v zisku, takže si myslím, že asi problém nebude v našich platech ani v přezaměstnanosti.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorTak, jak to líčíte, to by možná bylo lepší to zavřít.

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSATo asi není otázka pro mě, ale pro akcionáře.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorNe, to rozhodně. Ale je principiálně něco špatného na snižování nákladů?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAPrincipiálně určitě ne, ale myslím si, že to snižování nákladů, protože ty náklady se nemůžou snižovat donekonečna. V určité chvíli, když osekáte náklady, tak prostě musíte mít nějakou vizi, kam ta společnost jakoby bude směřovat dál a já tu vizi nevidím.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorA ta vize není tak, že došlo k částečné privatizaci ve prospěch Korean Air, že s největší pravděpodobností bude uplatněn opce ve prospěch společnosti Travel Service, to není vize?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANo, ono se to tak ještě jevilo v tý době, kdy vlastně Korean Air koupily těch 44 % a pokud vím, tak součástí té smlouvy měl být i rozvoj dálkové flotily, rozvoj společnosti České aerolinie, rozvoj Letiště Václava Havla, ale já tam jako rozvoj určitě nespatřuji v tom, že máme mnohem méně letadel a chtějí propustit třetinu zaměstnanců. To podle mého názoru není rozvoj. A jako stále tam všichni skloňují slovo restrukturalizace, podle mě tam vlastně žádná nikdy neproběhla. My potřebujeme restrukturalizaci flotily, což asi dost těžko půjde bez nějaké finanční injekce.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorA není náhodou restrukturalizací flotily to, že se ČSA na podzim zbaví 6 Airbusů A320?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANo, jestli oni restrukturalizaci vidí v tom, že namísto 50 letadel budeme mít 6 a máme přímo konkurovat společnosti Travel Service, která už teď má 43 letadel, tak pak nevím.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorTak dobře. Tak, v jaké pracujete firmě? Nevím o ČSA nic, berte to tak, že jsem tam nikdy nepracoval, nemluvil jsem s žádnými lidmi zevnitř a tak dále, tak, co to je za firmu? Je v úpadku, nebo je kvetoucí firma?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSATo je strašně těžké říct. Je to prostě třetí nejstarší letecká společnost na světě s dobrým renomé, kde se bohužel během 10 let ztratilo zhruba 30 miliard.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorCo to znamená ztratilo?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANo, prostě tam nejsou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorŠpatné investice nebo je někdo ukradl?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAJá jako, to je znova podle mě otázka spíše na akcionáře nebo na vedení.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorNe, já se omlouvám, vy tady sedíte jako zástupkyně odborové organizace.

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAJá sama se ptám, kde jsou, já to opravdu nevím.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorTak myslím, že ta otázka je patřičná, protože vy i z toho, co říkáte, děláte nějaké závěry, děláte závěry směrem ke stávkové pohotovosti, k tomu, že říkáte, že management nepracuje asi pravděpodobně tak, jak by měl, a tak dále, tak, na jakém základě říkáte, že se těch 30 miliard ztratilo.

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAJá se, mě třeba udivuje, že každý management, který tam přišel, ať to byl pan Lašák nebo po něm potom Moroz a teď současné vedení, tak všichni kritizují kroky toho předchozího vedení. Ale mě jakoby udivuje, že vlastně nikdo nikoho nežene k zodpovědnosti. Pokud bych já, protože já nemám relevantní data žádná k dispozici, ale kdybych já přišla jako nový management a měla tady ta data k dispozici, tak bych se asi ptala, kdo je zodpovědný za ty kroky, které se tady děly a zjevně neprospěly Českých aeroliniím, ale tady se nikdo neptá.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorZměnila se situace nějakým způsobem po vstupu Korean Air?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSABohužel bych řekla, že v zásadě ani ne, tam jakoby bylo velké nadšení na začátku a v době, kdy Korean koupilo těch 44 %, ale opravdu rozvoj dálkové flotily podle mě se nijak zvlášť nekonal. Oni nám pronajali pouze 1 letadlo Airbus 330 a ještě za podmínek, alespoň podle slov vedení současného naprosto nevýhodných a jednak jakoby žádný jiný rozvoj, já jakoby nevidím ani zájem ze strany akcionářů. My máme vlastně v tuto chvíli akcionáře dva, což je Aeroholding potažmo stát a Korejce, ale ani od jednoho z nich jakoby nevidím nějaký zájem. Naopak se o nás velice zajímá a stará náš budoucí akcionář.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorTedy Travel Service?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSATedy Travel Service.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorNo, dobře a tak máte pro sebe minimálně nějaké vysvětlení, proč si Korean Air koupilo téměř polovinu ČSA? To tam mají jen tak jako ...

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANemám, nemám a to je právě podle mého názoru úplně klíčová věc, jako proč si koupil někdo 44 % něčeho, o čem vlastně nemá představu, co s tím chce dělat, alespoň já o žádném jakoby takzvaně byznys plánu nevím.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorPosloucháte Dvacet minut Radiožurnálu, předsedkyně odborové organizace posádek letadel ČSA Petra Posová je dnes jejich hostem. Ještě zpátky k číslům. Když vezmeme, že za uplynulý rok je ztráta ČSA zhruba někde na úrovni 922 milionů korun. Bez ohledu na to, jak to vzniklo, kdo to udělal a tak dále, není to číslo, to jsou červená čísla, tak není to číslo, které by mělo vést k ořezání nákladů?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANo, já znova opakuju, ty náklady nemůžete ořezávat donekonečna. Je třeba potom v určité době už začít vydělávat peníze. Jasný, že pokud jsme měli řekněme 50 letadel ještě před pár lety a ukázalo se to, že to je prostě jakoby stav, který je neudržitelný, že nejsme schopný s 50 letadly tu airline provozovat, tak je jasný, že do nějaký míry se ty náklady ořezávat musejí, ale nemůžeme je ořezat až do podoby, kdy bude mít ČSA 1 letadlo a 2 stewardy, pak ty peníze asi vydělávat taky nebudeme.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorChápu. Co, když to prostě objektivně tady ve střední Evropě na Letišti Václava Havla v Praze prostě nefunguje? Co když to prostě nefunguje tenhle byznys?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSASpolečnosti Travel Service to funguje.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorNo, a jaké je vysvětlení, že to na druhé straně nefunguje, tedy na straně ČSA?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSATo já nevím.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorPracujete v té společnosti a teď momentálně jste v čele odborové organizace, která říká děláte to úplně špatně a jste ve stávkové pohotovosti, tak asi máte jaksi svoje postoje podloženo nějakými údaji?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSATěžko říct. Prostě asi nejjednodušší by bylo vysvětlení, že zřejmě naše vedení a nejen to současné, ale i ty minulé managementy prostě nečiní takové kroky, abychom prostě my začali vydělávat peníze, to je nejjednodušší a zřejmě jako asi i pravdivé.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorJe to nešikovnost, úmysl?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSATo je těžko říct, jak je to tam procentuálně nastaveno.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorJá chápu, že to je těžko říct.

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAJakoby já jako odborář nebo řadový steward nejsem ekonom, těžko můžu hodnotit, do jaké míry je neschopnost anebo skutečně to takhle chtějí.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorCo to znamená, když jste ve stávkové pohotovosti, jako k čemu jste připraveni?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAMy v tuhle chvíli zvažujeme v zásadě úplně všechny varianty. Pro mě ta stávková pohotovost je jenom takový začátek. Prostě já si myslím, že teď už se to opravdu střemhlav řítí někam, kam si myslím, že si nikdo nepřeje, komu aspoň trošku záleží, protože pro nás pro všechny České aerolinie jsou skutečně srdeční záležitostí, takže, pokud teď už nezvedneme hlavu, tak se obávám, že už ji nezvedneme nikdy.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorA kam se to řítí? Co je to, co nikdo nechce?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANo, proslýchá se, že České aerolinie by měly mít 6 letadel v kmeni, to znamená se smlouvou na dobu neurčitou, prakticky 0 zaměstnanců, že by všem mělo být operováno agenturními zaměstnanci. Si vezměte jenom ty poslední kroky, kdy vlastně České aerolinie takzvaně územní a prodají 6 Airbusů 320 a obratem si od společnosti Travel Service pronajmou v podstatě 2 Boeingy ve stejné kategorii, se stejnou sedačkovou kapacitou, ale už s jejich zaměstnanci.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorChápu. Já jsem tento argument několikrát slyšel. Není to levnější?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANo, já se domnívám, že ne.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorVíte to, nebo se jenom domníváte?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAJá se domnívám. Já jsem v podstatě nikdy žádné smlouvy neviděla, ačkoliv jsem se po nich pídila, ptala jsem se, samozřejmě při jednáních mně management vždycky operuje tím, že je to levnější, ale to jsou přesně ty argumenty, které já poslouchám už mnoho let a ztráta je stále stejná.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorJakou roli v tom všem hraje společnost Travel Service? Já ještě musím říct, že my jsme před naším rozhovorem oslovili jak vedení Českých aerolinií, aby poskytlo rozhovor Dvaceti minutám, to řeklo, že nechce, dokud nebude uzavřena ta věc se společností Travel Service, oslovili jsme i Travel Service, ti si neudělali čas vůbec. Tak, jaká je role Travel Service v té věci?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAJaká je role Travel Service já přesně samozřejmě nevím, ale znova opakuji, že je to náš budoucí akcionář, pokud vůbec, ale předpoklady, že opravdu je to náš budoucí akcionář a zajímá se o nás jakoby významně. Já to můžu říct z pohledu pouze stewarda, maximálně z pohledu cestujícího, kdy opravdu jakoby už není úplně zřetelné, kde končí společnost Travel Service a kde začíná společnost České aerolinie. Jsou prostě dny, kdy, dejme tomu, typická Paříž, kdy my odletíme jejich linku pravidelnou za Smart Wings a o 2 hodiny později oni letí naši linku za nás, tady ta hranice je opravdu jakoby velice nezřetelná.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorJe to principiálně špatně to, co popisujete? Je to špatně?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAJá netvrdím, že to musí být špatně, ale myslím si, že České aerolinie už jaksi nemají moc času na nějaké metody pokus omyl.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorNo, vy jste to několikrát řekla, že České aerolinie jsou prostě jedna z nejstarších společností v této oblasti byznysu a má prostě nějaké jméno a tak dále, je to bývalý národní dopravce a tak dále. Není to prostě jen nějaký, nějaká odezva časů minulých, které prostě už nejsou? Není to jen jaksi nostalgické hledění do minulosti?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANo, kdybych si to myslela, tak bych se asi vůbec nesnažila bojovat. Ne, já si to nemyslím. Já si myslím, že je spousta společností, ať už je to LOT, polský národní dopravce, nebo Finnair, vždyť těch Finů je nějakých 6 milionů, a přesto ta airline funguje. Já si myslím, že i my můžeme fungovat, ovšem pokud asi zřejmě vedení bude činit kroky k záchraně Českých aerolinií. Mně třeba dodnes nikdo neodpověděl na otázku, z jakého důvodu a proč jednoho krásného dne České aerolinie vyklidily charterový trh? Proč ze dne na den přestaly fungovat, přestala fungovat společnost Holidays Czech Airlines. Z jakého důvodu jsme prostě jakoby ten trh opustili? Údajně existuje nějaká smlouva, kterou údajně měl teda uzavřít bývalý prezident Aeroholdingu s panem Kalouskem a s vedením Travel Service, ale já jakoby, nikdo mně neodpověděl proč.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorNo, k čemu směřujete, k čemu směřujete tím, že vy jste ve stávkové pohotovosti, jak sama říkáte, jste připraveni na pravděpodobně asi všechny varianty, které mohou přijít, čeho chcete dosáhnout?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANo, v tuhle chvíli alespoň upozornit na to, co se tam děje.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorTo se podařilo.

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAA začít aspoň jednat. Začít znovu jednat, protože já mám pocit, že třeba v těch posledních týdnech, když vezmu jednání mezi odborovými organizacemi a vedením, tak už to nebyl moc dialog.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorJak to probíhalo?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAOni nás v podstatě jen jakoby vždycky informovali o tom, co míní udělat. My jsme jim sice řekli, že se nám to nelíbí, ale dál to jakoby nikam jinam nevedlo. Začala jsem mít pocit, že prostě oni si opravdu dělají přesně jenom to, co chtějí, ale zároveň jsem v tom nespatřovala ochranu ČSA.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorVy máte uzavřenu nějakou kolektivní smlouvu, předpokládám?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSATa platí do konce roku.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorDo konce tohoto roku?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSADo konce tohoto roku. O to je to divnější, protože oni vlastně v lednu s námi uzavřou kolektivní smlouvu, deklarovali, že už zřejmě nebude nutné propouštět, deklarovali, že ty platy tak, jak jsou teď nastavený i benefity, jsou víceméně v pořádku a o 2 měsíce později propustí dalších 60 stewardů a o další 2 měsíce později mi řeknou, že je vlastně potřeba propustit třetinu zaměstnanců.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorPořád se v duchu vracím k té otázce, kterou jsem vám položil na začátku, co si o tom všem myslíte? Kam to vede? Proč to někdo dělá?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANo, to je právě to, na co se ptám, a to je právě důvod, proč ...

Martin VESELOVSKÝ, moderátorNa to se ptám já.

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANa to se ptají všichni. Takže já bych docela i přivítala, kdyby konečně někdo z management vystoupil ať na kameru nebo v rádiu a prostě prozradil nám, jaký je ten cíl té restrukturalizace a kam České aerolinie směřují.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorNa druhou stranu, České aerolinie mají teď momentálně dva vlastníky, shodou okolností jedním je státem vlastněný Aeroholding, ten druhý je soukromník a v podstatě, i kdyby činil všechno k likvidaci té dané firmy, tak je to prostě legitimní záměr, který prostě tak může být.

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSATo nezpochybňuju, a tak možná by bylo dobré, kdyby nám to někdo řekl.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorChápu. Znovu se vracím k té otázce, čeho chcete dosáhnout? Chcete dotlačit vedení firmy, aby nepropouštělo třetinu stewardů?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAJá bohužel musím zopakovat jen to, co jsem řekla, já v tuhle tu chvíli očekávám jen dialog, očekávám, že mi konečně někdo řekne, jaká je strategie, ale především je to teď jakoby opravdu otázka pro akcionáře, ať jsou to Korejci nebo je to Aeroholding, ať prozradí tu strategii, pokud nějakou mají, a já doufám, že ano.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorDobře, ještě mě zajímá jedna věc, už v létě České televizi jeden už z tehdy propuštěných stewardů, mužů řekl, že to propouštění a snižování počtu palubních posádek, že se podepisuje na bezpečnosti. Je to pravda?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAJá se bohužel, dokud ještě jsem zaměstnancem Českých aerolinií nemůžu k těmto otázkám bezpečnosti letu vyjadřovat. Já jakoby jediný, co vám v týhle chvíli můžu říct, že přes veškerou, já už ani nevím, jak to nazvat jako mizérii a špatnou atmosféru v té firmě, jako letový úsek včetně pozemních zaměstnanců pracuje perfektně. Bohužel už nemůžu říct, že k té atmosféře by nějak pozitivně přispívalo vedení.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorMáte nějakou možnost, pokud by ta třetina stewardů a letušek propuštěna, najít práci jinde? Například u Travel Service?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANo, tak já můžu mluvit pouze za sebe, vzhledem k tomu, že všichni víme, že firma Travel Service nemá odbory dlouhodobě, její majitelé deklarují, že nemají zájem o to nějakým způsobem komunikovat s odbory, tak já, pokud budu mluvit sama za sebe, tak bych se moc divila, kdyby mně společnost Travel Service někdy zaměstnala, ale obecně si myslím, že u stewardů je to velice jako problematické i u těch pilotů. Pan Šabík, coby tiskový mluvčí, neustále deklaruje, že se snaží společnost ČSA jakoby sehnat nějakou práci. Já si myslím, že se to nedá takhle přesně říct. Ta práce je tam jen pro některé piloty, konkrétně jen pro kapitány a jen pro některé kapitány a společnost ČSA je vždycky jen vlastně upozorní na to, že v té a v té společnosti, ať už je to Aeroflot ruský nebo Korean Air jsou volná místa, ale oni musejí projít výběrovým řízením jako kterýkoliv jiný pilot a jako udivuje mě, že v podstatě nikde nikdo nemluví o tom, že České aerolinie se zbavují těch nejlepších, které tam mají, že to nikoho netrápí, že to nikomu nevadí, že pokud je tam kapitán a je to skvělý pilot, létá dlouho, že prostě nikomu nevadí, že tito lidé odcházejí. Mně jako majiteli by to vadilo.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorChápu. Když se na to všechno dívám zvenčí, a tak si taky můžu říct, jestli čirou náhodou nemáte pocit vy zaměstnanci ČSA, že by s vámi mělo být jednáno prostě jinak, možná více v rukavičkách než se zaměstnanci mnoha, mnoha jiných firem, kteří standardně vyjednávají kolektivní smlouvy, kteří jsou standardně mnohdy propouštěni prostě podle záměrů šéfů nebo majitelů své firmy.

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANe, to si rozhodně nemyslím. Já si myslím, že tady prostě máme v této republice nějaký zákoník práce, je tady řada firem, velkých firem, prostě takhle já bych to rozhodně nedělila.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorCo musí nastat, abyste nakonec tu stávkovou pohotovost jaksi převrhli do momentu, kdy letadla ČSA uzemníme, protože odmítnete s nimi létat?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANo, pokud neuvidím, v téhle té chvíli jsme teda vyhlásili stávkovou pohotovost a očekávám od toho nějaká jednání a nejen jednání našeho vedení s odbory, ale především jednání akcionářů. Já očekávám od nich nějaké kroky. A pokud tohle neuvidím, tak pro mě alespoň, ačkoliv tohle není věc, kterou můžu rozhodnout sama, tak pro mě tohle by byl ten moment, kdybych se rozhodla pro stávku.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorA jak to dlouho může trvat? Já vím, ale jak dlouho budete trpěliví?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSATo nedokážu říct. No, my už trpěliví moc nejsme. Já si hlavně myslím, že my už mnoho času nemáme.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorDobře, chápu. A pokud se nepletu, opce na akcie pro Travel Service by měla vypršet někdy tento podzim, tuším, nebo do konce roku, tak jaká je ta lhůta, jaká je ta lhůta, kdy bude trvat stávková pohotovost a pak už bude stávka?

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSAJá to opravdu takhle nedokážu říct. Jako, pokud skutečně neuvidím minimálně dalších 14 dní jakoukoliv odezvu na to naše de facto volání o pomoc, tak pak bych určitě stoprocentně přistoupila ke stávce.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorTakových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu, mluvil jsem s předsedkyní Odborové organizace posádek letadel ČSA Petrou Posovou. Díky za váš čas. Na shledanou.

Petra POSOVÁ, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel ČSANa shledanou.

Martin VESELOVSKÝ, moderátorMartin Veselovský byl u mikrofonu Radiožurnálu, přeji dobrý poslech.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: mav