Parkování u přechodů a postihy
Auta v městech parkují těsně u přechodů. Chodci, pokud chtějí přejít ulici, musí až do vozovky, aby se pořádně rozhlédli. A navíc zaparkovaná auta brání ve výhledu i projíždějícím řidičům, takže hrozí nebezpečí, že chodce uvidí až na poslední chvíli a to může být pozdě. Pravidla silničního provozu daná zákonem 361 jednoznačně říkají, že řidič nesmí zastavit a stát na přechodu pro chodce ani ve vzdálenosti 5 metrů před ním. Praxe je ovšem zcela jiná.
Svátek: Téměř u každého přechodu stojí vozidla těsně u čar vyznačených na vozovce, 5 metrů se absolutně nedodržuje.
Říká právník Zdeněk Svátek, který se specializuje právě na předpisy o silniční dopravě. Podobné pravidlo platí ve většině zemí a nezáleží na tom, jestli automobil parkuje podélně anebo příčně k okraji vozovky.
Svátek: Příčné stání není dovoleno - podle zákona 361. Pravidla říkají, že pokud chceme vozidlo odstavit, musíme ho postavit rovnoběžně s okrajem vozovky a pokud bych chtěl stát kolmo nebo šikmo, musela by tam být místní úprava, tedy tabule s možnou polohou vozidla. Dříve, při dostatku místa v obci, se mohla stavět vozidla kolmo nebo šikmo i bez místní úpravy.
Policie, podle doktora Svátka, parkování těsně u přechodu téměř nepostihuje. Přitom třeba i městští nebo obecní strážnici takovou možnost mají a dokonce brzy získají i další pravomoc.
Svátek: Pokutu zákon v tomto případě dovoluje ukládat, oznamuje se státní policii, takzvanou botičku je možné použít také. Od 1. ledna 2003 platí ustanovení, že je-li překážkou provozu na pozemní komunikaci vozidlo, rozhoduje o jeho odstranění policista nebo strážník městské či obecní policie. Vozidlo se odstraní na náklady jeho provozovatele.
Samozřejmě o něco větší pravomoci má už teď policie České republiky.
Svátek: Nebudou to třeba považovat za bezprostřední překážku provozu, ale jedná se o přestupek a ten, kdo tam vozidlo, v rozporu s pravidly postavil, může dostat pokutu do 1 tisíce korun. Pokud by ji řidič nezaplatil, tak ve správním řízení je hranice 2 tisíce korun.