Odstup je pro mou práci důležitý, říká karikaturista Kemel
Miroslav Kemel je známý karikaturista, ale také písničkář, jehož texty jsou plné poezie. Jak vnímá své dvě role? Co musí dobrý karikaturista umět? A jak se mu během tří dekád dlouhé kariéry daří nacházet nové nápady? Ptala se Lucie Výborná.
Kdo přijde na koncert zpívajícího karikaturisty, bývá zklamán. „Tyto dva světy odděluju. Mám sice pár veselých písniček založených na nějakém obrazu, jsou karikaturou, ale nejsou k smíchu,“ říká Miroslav Kemel. Ačkoli vnímá obě disciplíny jako tvorbu, ke každé přistupuje jinak. „Když přemýšlím o karikatuře, připadám si jako novinář. Na písničky používám jinou část mozku.“
Podívejte se, jak se kreslí... třeba premiér:
Jako karikaturista nastoupil do časopisu Dikobraz v roce 1989. „Vždycky, když vidím, jak jsem kreslil, tak mě to drásá,“ směje se. „Není to vtipné, vidím tu kresebnou zoufalost, se kterou se potýkám dlouho. Chtěl bych kreslit jinak, lépe, citlivěji… To je asi základ, aby to člověka bavilo,“ říká.
V roce 1991 nastoupil jako karikaturista do Lidových novin. Od té doby kreslí karikatury denně. „Nevykrádat sám sebe je strašně těžké. Stejně jako je těžké si určit, co to je vykrádání. Často zjistím, že jsem nakreslil něco, co už lépe nesvedu. Ale u některých věcí cítím, že je mohu vyjádřit líp.“
Miroslav Kemel: Karikatury stárnou. Musel jsem překreslit Klause i Zemana
Nejhůř se mu prý kreslí hezouni, a tak se karikaturista Miroslav Kemel nakonec rozhodl nezvěčnit moderátora Jana Pokorného. Připravuje si však karikatury do zásoby, jak prozradil ve vysílání Radiožurnálu.
Jak si vymezuje hranici mezi karikaturou a urážkou? „Ta je nedefinovatelná. Ze zásady ale nechci dělat urážlivé a provokativní kresby, chci dělat nadčasové.“ Svou práci považuje za novinařinu. K tomu, aby něco vytvořil, musí sledovat aktuální dění. „Musím kreslit to, co je v podvědomí lidí. Nekreslím zpravodajství, ale komentuju.“
Velké téma karikaturisty je odstup. „Dělám si legraci ze všech stran. Ale samozřejmě mám nějaké preference. Tu vyváženost řeším denně. Bráním se tomu jít s davem, snažím se mít odstup. Je důležitý pro moji práci,“ uzavírá Kemel.
Který politik si u Miroslava Kemela objednal karikaturu? Má nějaké nepřátele? A jaký má vztah k japonské poezii? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Světová situace je teď tak hrozná, že jedna kresba denně mi nestačí, přiznává karikaturista Kamensky
Z Československa odešel na začátku osmdesátých let, nejdřív do Mnichova a poté do Hamburku, aby nakonec zakotvil ve Vídni. Jeho kreslené satiře v Československu rež...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.