Od příštího roku se prodlouží záruční doba na spotřební zboží

13. listopad 2002
Vaše téma

Novela občanského zákoníku prodlouží od příštího roku zákonnou záruční dobu na spotřební zboží ze šesti na čtyřiadvacet měsíců. Právo spotřebitelů na zaručenou kvalitu a na informace výrobce se tak dostane na úroveň běžnou v zemích Evropské unie. Právě to byl námět dnešního Vašeho tématu.

Jako záruční lhůta je chápáno období během kterého by zboží mělo mít takové vlastnosti, kvůli kterým si ho spotřebitel koupil. Pokud se během této doby objeví nějaká vada, má prodávající povinnost nechat zboží bezplatně opravit a to do třicet dnů. Tato doba bude platit i po prvním lednu, kdy vejde v platnost novela občanského zákoníku. Pokud prodávající třicetidenní lhůtu nedodrží, má kupující právo odstoupit od smlouvy. Může požadovat vrácení peněz nebo nový výrobek. Záruční lhůta bude od prvního ledna příštího roku prodloužena na dva roky. Nebude se ale vztahovat na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním. A tím se dostáváme k pojmu - životnost výrobku. U zboží s dlouhou životností například pět až deset let u elektrospotřebičů je situace jednoduchá, problémy mohou ale nastat například u textilu či obuvi. Životnost těchto výrobků při častém nošení je totiž kratší než dva roky. Přesto prodloužení záruky má u tohoto sortimentu podle Vlasty Majerové z České obuvnické asociace svůj význam.

Vlasta Majerová: Přistupujeme vlastně ke zvyklostem, které platí v zemích Evropské unie. Tak zde lidé opravdu mají i více páru obuvi na přezouvání. Z toho titulu se může stát, že během té sezóny vlastně ta obuv může být použita pouze dvakrát nebo třikrát, takže ta obuv je defakto jako nová. Pokud třeba v tom osmém měsíci od zakoupení se u takovéto obuvi, která byla opravdu používána pouze příležitostně, vyskytne vada, tak pochopitelně je zcela v právu spotřebitel a může tuto vadu reklamovat.

Zatímco někteří obchodníci se obávají, že se zvýší počet kupujících, kteří budou chtít prodloužení záruky zneužít, na druhé straně je stále hodně lidí, kteří se o svá práva spotřebitele sami připravují. Nakupují často nekvalitní zboží nebo falzifikáty na stáncích a po prodejcích nevyžadují ani to základní.

Miloslava Fléglová: Spotřebitel má právo na informace o výrobku, který kupuje. Má právo si takový výrobek odzkoušet a to se v řadě případů neděje. To znamená, že spotřebitelé sami svou tolerancí nahrávají tomu, že prodávající porušují zákony a prodávají nekvalitní výrobky.

Říká mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. Dodává, že v nižší ceně někteří lidé objevují i možnost reklamace. Zapomínají ale na to, že na stánkaře doplácejí ještě s daní. Například hradí svoz a likvidaci zabaveného zboží z tržnic.

Tak to bylo shrnutí dnešního Vašeho tématu od Blanky Číhalové. Spotřebitelé se mohou o záručních lhůtách informovat také telefonicky na lince SOS po telefonu. Tu prověřuje Sdružení obrany spotřebitelů. My jsme teď ve spojení s mluvčí SOS paní Ivanou Pikovou. Přeji vám dobrý den.

Ivana Piková: Dobrý den přeji.

Statistiky z počátku tohoto týdne udávají, že nejčastěji se na vás spotřebitelé obracejí kvůli reklamacím. Takže co je hlavní problém?

Ivana Piková: Hlavní problém bývá přijetí nebo nepřijetí reklamace. Prodejce často obviní kupující, že si vadu na výrobku zavinili sami špatným zacházením. Často nedodržují třicetidenní lhůtu k vyřízení reklamace. Pak při opakování stejné závady potřetí a nebo při výskytu více závad odmítají zákazníkovi vrátit peníze nebo mu nabídnout nový výrobek. Setkáváme se na naší lince SOS po telefonu 900 969 091 i se smutnými případy. Dneska volala jedna stará paní, že si u podomní obchodnice koupila úžasný přístroj, který má vyléčit všechny neduhy. Zaplatila za něj třiadvacet tisíc korun a po měsíci a konzultaci s lékařem zjistila, že neléčí vůbec. Tady už bohužel nepomůžeme ani my.

V pořadu Vaše téma jsme dnes hovořili hlavně o prodloužení záruční lhůty na spotřební zboží na dva roky. K tomu dojde od prvního ledna. Někteří prodejci ale už teď slibují dvouletou záruku. Řekněte nebo poraďte, jaký doklad by měl kupující od svého obchodníka žádat, aby skutečně měl třeba už teď na tu delší záruku nárok?

Ivana Piková: My máme signály, že skutečně dvouletá záruční doba se stane lákadlem nakupujících v předvánočním čase. Ale aby jí nezůstala jenom sloganem na výloze nebo na dveřích, musí se spotřebitel pohlídat, aby měl na dokladu o prodeji, to znamená na záručním listu a pokladním paragonu nebo na jednom z toho, označeno že na zboží se skutečně vztahuje dvouletá záruční doba. Nebo se pak případná závada bude posuzovat podle stávající úpravy, to znamená jenom šestiměsíční.

Před vánočními svátky skutečně nakupování probíhá ve stresu, vy už jste to naznačila. Lidé koupí i to, co nepotřebují nebo dostanou nevhodný vánoční dárek. Pokud se rozhodnou zboží vrátit, jak by to měli udělat a musí jim prodejce vyhovět, protože i prodejci bývají v čase předvánočním a ihned po vánocích hodně vystresovaní?

Ivana Piková: Prodejce jim vyhovět nemusí. Určitě jim není povinen vracet peníze. Je to jeho dobrá vůle. Ale víme, že jsou obchody, které po vánocích vycházejí zákazníkům vstříc, protože si uvědomují, že najít pod stromečkem troje bačkory není nic příjemného. Tam se pak ty peníze vracejí. Ale zákazník by měl takovou věc přinést v neporušeném obalu, zabalenou a nepoužitou samozřejmě. Vyměnit se vánoční dárky také dají, ale není na to asi žádná opora v zákoně. Ale samozřejmě musíme pak od dárce mít nějaký doklad o koupi, bez toho je každá reklamace daleko složitější.

Já vám děkuji za vaše odpovědi. Na shledanou.

Ivana Piková: Na shledanou.

To byla Ivana Piková, která je mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: blč
Spustit audio

Více z pořadu