Novinář nesmí ohýbat informace. V MF DNES jsem to už nemohla garantovat, říká Sabina Slonková

Zprávy by neměly být ohnuté, říká novinářka Sabina Slonková

„Měla jsem vždy štěstí být ve správný okamžik na správném místě, strávila jsem s lidmi, které práce bavila stejně jako mne,“ říká investigativní novinářka Sabina Slonková, která v branži působí už 25 let. Za pár dní spouští nezávislý webový projekt, který má mapovat vliv v různých částech společnosti.

Novináři by se podle ní měli držet základu. „Zprávu nesmíte ohýbat, klíčem ke zprávám je nová, zajímavá, pravidívá,“ říká. A co ohnutá informace vlastně znamená? „Jde také o zprávu, která se neobjeví. Ve chvíli, kdy zamlžíte, tváříte se, že neexistuje,“ vysvětluje.

Dalším příkladem ohnuté zprávy je například situace, kdy přijde zadání z vedení, že novinář musí zvolnit, ubrat na rétorice, práce na textu musí být vstřícnější. „Ve chvíli, kdy k tomu není důvod, tak je to ohnutá zpráva,“ říká.

Podotýká také, že za dobu, kdy působila v Mladé frontě DNES, neprošel jediný ohnutý článek. Do novin původně šla z racionálních důvodů – chtěla zkusit deníku vrátit lesk, na který byla zvyklá. „Šla jsem tam za určitých podmínek. V situaci, kdy jsem nebyla schopná garantovat, že zprávy nebudou ohnuté, tak buď se tomu přizpůsobíte, nebo odejdete,“ vysvětluje.

Čtěte také

Nový web bude mapovat ruský vliv

V jasných a čistých kauzách podle ní není potřeba žádného slovíčkaření, a když jde s novou kauzou ven, je nervózní, zda není někde zbytečná chyba a aby vše sedělo. „Občas ubíjející pocit, ale pak jsou momenty, kdy se vám to povede, což je nový impuls,“ přiznává.

Investigativní novinářka Sabina Slonková v Hostu Radiožurnálu

Co se týče kauz, tak Česko je malé a koláč k dělení není nekonečný. „Sejdou se největší hráči, zhruba 50 lidí, kolem nich se to točí,“ vysvětluje s tím, že privatizace a velký prodej státního majetku skončily, nastává okamžik hledání, kde ve státu vysát nějakou korunu, která tam zbývá.

Čtěte také

Nový nezávislý webový projekt, který za několik dní spustí, se má věnovat mapování vlivu v různých částech společnosti. „Každý čtenář získá s určitou periodicitou mapu vlivu například ve zdravotnictví, v průmyslu, ruský vilv, který budeme mapovat,“ popisuje s tím, že mají připraveno několik dokumentů z různých segmentů.

A financování webu? To je založené na několika zdrojích – granty a dotace, vlastní peníze a činnost vydavatelství „Nebudeme používat žádnou platební bránu,“ přibližuje.

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.