Nepředpokládáme, že bychom zmírňovali kritéria pro hodnocení maturit, ujišťuje ředitelka CERMAT
Koronavirová epidemie odsunula termín maturitních zkoušek v Česku. Podle ředitelky Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) Michaely Kleňhové proběhl první den maturit až na výjimky v pořádku. Nestandardní příprava v souvislosti s koronavirovou krizí s sebou nese plusy i mínusy, říká.
„Žáci byli ve stresu, na druhou stranu měli o měsíc víc na přípravu. Nebudou písemné práce, ale zase půjdou k maturitě všichni,“ přibližuje Kleňhová. Pokud by se ale ukázalo, že úspěšnost letošních maturantů je výrazně nižší než v jiných letech, existuje možnost hodnocení zmírnit?
Čtěte také
Podle Kleňhové jsou vydána kritéria hodnocení, kde je přesně popsáno, co se jakým způsobem hodnotí, kolik je maximální počet dosažených bodů, jakým způsobem se propočítávají známky. „Nepředpokládám, že by se v tuto chvíli hodnocení nějakým způsobem upravovalo,“ konstatuje.
Dodává také, že kritéria hodnocení, které vydává ministerstvo školství, nejsou s ohledem k mimořádné situaci mírnější než v minulých letech. Srovnávat letošní výsledky maturit s těmi předchozími ale bude problematické, protože situace je jiná.
„Bude možné srovnávat jen dílčí zkoušky. Výsledky určitě výrazně ovlivní i to, že tam půjdou i horší žáci, kteří by v minulých letech dělali reparát a třeba by šli k maturitě až na podzim,“ nastiňuje.
Elektronické maturity?
Moderátor Vladimír Kroc otevírá i otázku, zda by se někdy v budoucnu mohly maturity skládat i elektronickou cestou. To v tuto chvíli podle Kleňhové v úvahu nepřipadá.
„Byl by to jiný způsob testování, musely by k tomu být i legislativní změny,“ říká s tím, že některé úlohy je velmi problematické testovat elektronickou cestou, například geometrii.
Matematika je strašák
Velkým tématem školství je v současné době i povinná maturita z matematiky. Ačkoliv je sama přiznivcem povinné maturity z matematiky, tak respektuje rozhodnutí ministra – je nutné se řídit nastavenou legislativou.
„Matematika je celkově v této společnosti trochu strašák… Pro fůru děti je nezáživná a neví, proč se jí učí,“ říká.
U maturantů nicméně panuje nejistota, jak bude vypadat příští model maturit, a proto by podle ní bylo potřeba, aby novela byla schválená co nejdříve.
Související
-
Česko se učí online. Co by si školství mělo z nových zkušeností odnést?
Už příští týden půjdou středoškoláci k maturitám. Jak moc jejich přípravu ovlivnila vzdálená výuka? A jak by se měly školy poučit z nuceného přechodu do online světa?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.