Neměli bychom cestovat s obavami, co všechno se nám může stát, radí Vít Štěpánek

Oděsa, s kilometry písečných pláží a čistým mořem, je dnes asi nejlevnější přímořskou destinací v Evropě.

Novinář, publicista, cestovatel a editor Lidových novin Vít Štěpánek má cestování v krvi. Jako dítě strávil dva roky v Kanadě, po návratu zpět do tehdejšího Československa s rodiči často navštěvoval Itálii. S Patricií Strouhalovou probírali trendy v cestování, jeho vliv na naši planetu a také podmínky nebezpečných destinací.

Zimní lyžování v Alpách je trend i pro mnohé Čechy. Bohužel, fenomén globálního oteplování mění jejich podobu. Ledovce se rozpouští a mnozí podnikatelé hledají nové cesty, jak si udržet příliv turistů i v zimních měsících. „Inteligentnější provozovatelé zimních středisek vědí, že lyžování bude pomalu umírat na úbytě, takže hledají nelyžařské aktivity, jako wellnes, procházky a další. Domnívám se, že lyžování bude v horizontu desítek let tak nákladná aktivita, že si ji nebude moci dovolit střední třída,“ varuje Vít Štěpánek.

Cestování přináší třikrát větší ekologickou zátěž, než se předpokládalo

Globální cestování se na celkovém znečištění oxidem uhličitým podílí až 8 %.

Podle australských vědců představuje globální cestovní ruch třikrát větší ekologickou zátěž, než se doposud odhadovalo. Výzkumníci z univerzity v Sydney totiž vzali v potaz nejen samotnou dopravu, ale i další faktory spojené s cestováním.

Turisté ale ovlivňují výletní destinace i bezprostředněji. Trendem poslední doby jsou výletní lodi, které zahlcují nejen malé evropské přístavy. Vít Štěpánek upozorňuje na jejich negativní dopad především ve městech, jako jsou Benátky nebo Dubrovník: „Mnoha lidem se přestane líbit, že zatímco pijí své kapučíno u kanálu, do výhledu se jim sune výletní loď.“

Upozorňuje také na fakt, že přespříliš turistická místa přestávají být místy k životu: „Na pár stovkách metrů najdete množství obchodů se suvenýry a restaurací, ale opravnu bot nebo prodejnu potravin budete hledat jen obtížně.“

Turistika může ničit i pomáhat
Vít Štěpánek

Ovšem pak existují země, například v oblasti Karibiku, v nichž příliv turistů pomohl stovkám tisíc lidí dostat se z chudoby. V rozvojových zemích, kde bylo obtížné najít práci, se nyní díky turismu dá snadno uživit. Pro turisty to ovšem jednoznačná výhra není. „Turistická ghetta,“ zmiňuje Vít Štěpánek, „vznikají tam, kam přijede loď s tisíci turistů, kteří procházejí nákupním duty free areálem. Ovšem už o 2 km dál se žije ve vesnicích po staru a velmi chudě.“

Masové cestování tedy mění paradigma. Zatímco dosud panoval všeobecný zájem o co nejvíc turistů a s nimi zisk, dnes už na mnoha místech zvyšovat počet návštěvníků nechtějí. „Kazí to prostředí. Velké množství lidí na jednom místě přináší tlak na komunity, infrastrukturu, služby. A to už není legrace,“ dodává Vít Štěpánek.