Němci Moravce perfektně odhadli, říká scenáristka o jednom z největších symbolů kolaborace v naší historii

29. srpen 2018

Lucie Konášová je úspěšná česká scénáristka. A také žena, která má lví podíl na obrovském úspěchu Anděla Páně. Byla to totiž právě ona, kdo vymyslel postavy anděla Petronela a čerta Uriáše. „To, že měl Anděl Páně takový úspěch, je pro mě obrovské zadostiučinění. Když totiž vznikal scénář, poslouchala jsem zleva zprava připomínky, že na křesťanskou pohádku už tu nikdo neuslyší,“ přiznává v rozhovoru s Hankou Shánělovou.

Rok 1945: Poslední projev Emanuela Moravce. Sebevražda symbolu české kolaborace s nacisty

03177806.jpeg

Ve středu 29. dubna 1942 vysadilo spojenecké letadlo nad územím protektorátu dvoučlenný výsadek Tin ve složení Ludvík Cupal a Jaroslav Švarc. Úkol, přidělený naší exilovou rozvědkou, byl jednoznačný: zabít protektorátního ministra Emanuela Moravce, symbol české kolaborace s nacisty.

Na kontě ovšem Lucie Konášová nemá jen pohádky. Nedávno například dokončila scénář série o Emanuelu Moravcovi – o muži, který býval hrdinou, ale nakonec se do dějin zapsal jako zrádce českého národa.

„Na počátku to byl vzdělaný a kultivovaný člověk, považovali ho za špičkového pedagoga a teoretika. Velmi si ho vážil i prezident Masaryk. Mnichov prožíval velmi bolestně, následně se stal obětí národní šikany. Dopadl na společenské dno,“ připomíná scenáristka.

Příběh Emanuela Moravce tak vnímá jako příběh zoufalství – jako příběh člověka, který byl zahnaný do kouta. „Rozhodl se tedy, že racionálně vyhodnotí situaci. Němci mu dali nabídku, že může znovu publikovat, znovu se vrátit do rozhlasu, vrátit se na určitou životní úroveň... a on po této nabídce sáhnul,“ shrnuje Lucie Konášová. 

Když začnete dohledávat motivy, figura, která byla na začátku odporná, začíná mít lidské pohnutky.
Lucie Konášová, scenáristka

Nová série, jejíž scénář Lucie Konášová právě dokončila, tak mapuje Moravcův život počínaje zářím roku 1938 a přes heydrichiádu pokračuje až do května 1945. „Němci měli Moravce perfektně odhadnutého jako člověka, který se nechá koupit a chce se zahojit za druhou republiku, kdy ho národ odsoudil k existenční likvidaci,“ uzavírá scenáristka.