Navrhl kolo, smartphone, sodovkovač – českého designéra berou ve světě vážně

Designér Petr Novague byl hostem moderátoky Lucie Výborné
Designér Petr Novague byl hostem moderátoky Lucie Výborné
Cena, brand, materiál, technologie, forma, funkce – pět klíčových slov designu, které vyjmenovává úspěšný český a světový designér Petr Novague. Dvakrát dostal cenu Red Dot, tedy něco jako Oscara ve světě designu, a berou ho vážně i velcí designéři například ze světa automobilového průmyslu.

K jeho nejnovějším návrhům patří kolo Favorit, které se má příští týden objevit na trhu. „Je zajímavé, jaké jsou trendy a pózy v cyklistice. Baví mne technokratické věci,“ vysvětluje.

K jeho nejsilnějším stránkám patří schopnost rychle se zorientovat na trhu a zanalyzovat problém, zvládnout technologie a dovednosti, které jsou vlastní zadavateli. A jeho služeb využívají nejenom firmy, které potřebují vytvořit nové řady stávajících produktů, ale také ty, které příchází na trh s novým výrobkem.

Čtěte také


Red Dot je jedno z nejvýznamnějších designérských ocenění ve světě. Petr Novague získal dvě ceny – první za celohliníkovou židli Edge, druhou za pojistky Saltek. Navrhl mimo jiné design smartphonu Verzo, koncept auta Erko, kolo Favorit nebo sodovkovač Limobar, za který obdržel cenu Design Award 2015.

„Dochází k setkávání, ujasňuje se představa klienta, což je nejdůležitější – ukáže se, zda člověk ví, co chce,“ nastiňuje. Lidé podle něj nemají jinou možnost, než se definovat výrobky, i v takovém pravěku se zdobili kůží a kostmi. „Dnes o sobě vypovídáte tím, co máte na sobě, kde bydlíte, jaký máte telefon nebo co čtete – i kniha je totiž výrobek,“ vysvětluje.

A právě design chytrého telefonu Verzo pochází z jeho dílny. „Na stůl si roztřídím všechny součástky, postupem dojdu k nějakému rozložení hmot a z toho vyplyne, jak telefon bude široký, vysoký, pak skládám plochy,“ popisuje.

Než přijde produkt do výroby, tak prochází pečlivým zkoumáním. „Například některá auta vypadají totožně, přesto mezi nimi existují rozdíly. Za tím, než se výrobek dostane na trh, jsou promyšlené kroky, většinou nejde o kopie,“ upozorňuje.

Nesmyslný výrobek se na trh nedostane, říká desginér Petr Novague

A jak jsou na tom Češi co do designu? „Znám hodně koutů Česka – některá města jsou progresivní, v některých je nuda. Jsme ve všem strašně pomalí, a to i v designu,“ podotýká s tím, že Čechům dlouho trvá, než něco zmodernizují nebo opraví.

Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.