Návod k výrobě semtexu je sice na internetu, ale doma v koupelně ho nenamícháte, říká Ivo Varga z pardubické Explosie
Existuje jen málo českých vynálezů, které se nesmazatelně otiskly do tváře dnešního světa. Patří mezi ně lodní šroub, kontaktní čočky - i nechvalně proslulá trhavina Semtex, kterou v roce 1952 vyrobil nenápadný chemik z Pardubic Stanislav Brebera. „Poznal jsem ho jako vedoucího výzkumné skupiny i jako pedagoga,” říká Ivo Varga, vedoucí technolog pardubické společnosti Explosia.
Nad zrodem jednoho z nejslavnějších československých vynálezů se dodnes vznáší řada pochybností. Nahrává jim to, že americká C-4, hlavní konkurent semtexu, vznikla v úplně stejné době.
„Pravděpodobně jde o náhodu. Už od konce 2. světové války se vyvíjely nové trhaviny, a to jak pro novodové typy vojenských prostředků, tak pro atomový průmysl,” upozorňuje Varga.
Právě kategorie plastických trhavin nedala vědcům spát. Ženijní vojsko potřebovalo novou trhavinu - trinitrotoluen, který se používal do té doby, mu totiž nevyhovoval. Proto československá armáda vydala pokyn k výzkumu nové plastické trhaviny.
Tajemství, které najdete na internetu
Semtex, který spatřil světlo světa už v roce 1952, dnes vyrábí pardubická společnost Explosia. „Používáme při tom stále tutéž technologii, kterou od roku 1956 chrání vojenský patent,” říká technolog Ivo Varga.
Postup výroby semtexu sice patří ke střeženým tajemstvím, přesto ho, jak odborník na trhaviny upozorňuje, ten, kdo opravdu chce, dohledá na internetu. Ovšem není prý důvod k panice.
K výrobě semtexu potřebujete speciální pojivo a brizantní trhavinu, kterou si doma v koupelně pravděpodobně nevyrobíte.IVO VARGA
„K výrobě semtexu potřebujete speciální pojivo a brizantní trhavinu, kterou si doma v koupelně pravděpodobně nevyrobíte,” říká Ivo Varga.
V kamenolomu i letadle
Semtex má i dnes, v době míru, řadu využití. Používá se v kamenolomech, ale - překvapivě - třeba i na palubě letadla.
„Například nad pilotem letadla L-159 je vytvořena síť z jemných vlákem plastické trhaviny, která před tím, než se spustí katapultovací systém, rozdrtí překryv kabiny,” popisuje Ivo Varga.
Nehrozí pak to, co jsme viděli například ne filmu Top Gun - totiž že si pilot při pokusu o katapultáž zlomí vaz o střechu kabiny.
Audio záznam si poslechněte ve videu přímo v tomto článku a také v iRadiu.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rusko se NATO bojí víc než my jeho dronů. Chce ale, aby se státy vůči nim cítily zranitelně, říká expert
-
Zrušení trestů za špionáž ze soukromí? ‚Jsou potřeba, mám připravené nové řešení,‘ říká Bradáčová
-
Poslední závod rozhodne o vítězi v F1, ve hře jsou tři piloti. ‚Výhoda je na straně Norrise,‘ věří expert
-
ONLINE: ‚Pozitivní krok.‘ Kreml uvítal, že Trump ve strategickém dokumentu neoznačil Rusko za hrozbu