Muž ve škole jako vzácný úkaz. Na prvních stupních učí v Česku jen 5 % mužů

18. leden 2016
Třída, školka, základní, dítě, vzdělávání

Mezi všemi učiteli na prvním stupni základních škol tvoří muži jen 5 %. I když je nedostatek mužů ve vzdělávání mladších dětí celoevropským trendem, situace v Česku se dá hodnotit jako jedna z nejhorších.

Ondřej Suchan je 30letý Jihočech, novopečený manžel, čerstvý otec a také nově učitel na základní škole. Jeho cesta za katedru prý nebyla zcela promyšlená. „Rozhodnutí stát se učitelem nebylo vědomé,“ přisvědčuje. „Pokoušel jsem se o učitelství pro druhý stupeň, ale jako záložní variantu jsem si dal učitelství pro první stupeň se specializaci na angličtinu,“ dodává.

Během studia se člověk s dětmi prý nepotká, jedině až ve třetím ročníku, kdy začínají praxe. „Ale ty jsou v podobě náslechů, třeba týden se student chodí někam dívat,“ přibližuje Ondřej s tím, že skutečně plnohodnotné praxe se student dočká až v polovině pátého ročníku, kdy absolvuje měsíční praxi ve škole.

Budoucím učitelům chybí praxe

„Všichni tvrdí, že je to tak špatně. Vzdělávání chybí praxe. Budoucí učitelé by se měli s dětmi setkat mnohem dřív,“ domnívá se Ondřej Suchan.

Čtěte také

Jako student prý Ondřej Suchan na kariéru třídního učitele ani nepomyslel. Těšil se, že jej bude živit angličtina, a proto ve druhém ročníku pedagogické fakulty vyjel se svou tehdejší přítelkyní do Anglie.


Co je Waldorfská škola?
Může být mateřská, základní i střední škola a vychází z pedagogických zásad rakouského filozofa a myslitele Rudolfa Steinera. Je organizována jako svobodná škola, která podporuje individuální nadání a kreativitu a snaží se zajistit všestranný rozvoj dítěte.
Například Jaroslav Malina ji v Antropologickém slovníku označuje za kontroverzní.

„Starali jsme se o děti jako dvojice au-pair. Děti věděly, že jsme cizinci a nastávají chvíle, kdy si neumíme poradit. Byl to pro mě první krok k tomu stát se učitelem, první velká praxe,“ shrnuje své dojmy.

Třídnictví, to je závazek na devět let

Další cestou k učitelskému povolání byla pro Ondřeje práce v českobudějovické Waldorfské škole, kde nastoupil jako oborový učitel angličtiny. „Nabídku na učitele v první třídě jsem odmítal s obavou, nechtěl jsem se vázat, protože to je závazek na devět let. Je to velká věc,“ připomíná.

„Letos jsem dospěl k tomu, že je správný čas, abych do toho skočil. Třídnictví je celkem náročná záležitost, ale těším se,“ uzavírá.

autor:Ivan Studený
  • Reportáž