Moře křivd se nezmenšuje, v posledních letech spíše naopak, obává se režisérka Agnieszka Holland
Film Přes kosti mrtvých ve čtvrtek zahájí filmový festival Febiofest. Na základě románu Olgy Tokarczukové popisuje život v Klotsku, zapomenutém koutě Polska. „Politický kontext se změnil, než Olga román dopsala,“ říká slavná řežisérka Agnieszka Holland.
Hlavní hrdinka je žena stejné generace jako filmařka. Žena, která je vzdělaná, po odchodu na důchod se zabývá přírodou, je trochu pošetilá, trochu excentrická a radikální.
Ženy jsou podle Agniezsky Holland stále méněcenné a s přibývajícím věkem podle ní postupně ztrácejí jakoukoliv vážnost ve společnosti, která na ně hledí velmi nadřazeně. „Nikdo je neposlouchá, nikdo si jich nevšímá. Bláznivost je u hlavní hrdinky výkřik bezmoci,“ říká režisérka.
Jsem nepřítel toho, co dělají. Označovat nový režim v Polsku Dobrá změna je asi tak pravdivé, jako když se přední sovětské noviny jmenovaly Pravda.Agniseszka Holland
Podle režisérky je nespokojenost vidět i v Polsku na Dobré změně. Vznikla občanská iniciativa Výbor na obranu demokracie (polsky Komitet Obrony Demokracji, zkráceně KOD, poz. red.). „Většina členů jsou ženy mezi padesátkou a šedesátkou. Pochodují, nesouhlasí s Dobrou změnou. I v Los Angeles na demostraci proti Trumpovi byly skoro z poloviny starší ženy.“
„Ženy mé generace, které začínaly dospívat ke společenskému životu v osmašedesátém, věří, že se svět může měnit k lepšímu, že tolerance, spravedlnost a lidská práva se budou rozvíjet.“ Moře křivd se podle Agnieszky Holland nezmenšuje, v posledních letech spíše naopak. „V ženách mé generace to budí nesouhlas.“
Jako žena, emigrantka nebo režisérka je i Agnieszka Holland celý život v menšině. Podle ní si vytváříme neustále nové předsudky. Při castingu na film říkala každá druhá herečka „Dušejko, (hlavní postava - pozn. red.) to jsem já.“
Film Přes kosti mrtvých otevírá letošní festival Febiofest. Zahajovat podobnou přehlídku je už pro Agnieszku Holland tak trochu rutinní záležitostí, ale přitom je to pokaždé jiné. „Jiný film, jiné přijetí v každé zemi, dokoce i v každém měste je jiné,“ dodává režisérka.
Někdy přicházím jen nakonec filmu, abych viděla atmosféru v sále.Agnieszka Holland
Snímek, vypráví příběh postarší ženy, která žije na samotě v polsko-českém pohraničí. Bývalá stavební inženýrka si přivydělává výukou angličtiny v nedaleké škole, její hlavní vášní je ale astrologie a především příroda a zvířata. Silné přesvědčení o tom, jak by se k nim lidé měli chovat, svérázná postava, kterou ztvárnila Agnieszka Mandatová, neváhá dát najevo, ať už proti ní stojí místní policisté, podnikatelé nebo politici.
"Je to mix prazvláštního detektivního příběhu, napínavého ekologického thrilleru a feministické pohádky. Na představení Agnieszky Mandatové se prostě nedá vynadívat," je přesvědčena Anke Westphalová z listu Berliner Zeitung.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Babiš ke střetu zájmů: Agrofert neprodám. Pavel byl s variantami řešení spokojený, teď změnil názor
-
Okamura nepřijde 17. listopadu na Národní třídu. Zúčastní se piet u Hlávkovy koleje a v Ruzyni
-
Lidé se na Pražském hradě loučí s kardinálem Dukou. Jeho rakev bude vystavena do pátku
-
PRŮZKUM: Prezident Pavel by měl velmi slušnou šanci obhájit mandát. Lidé by volili Ebena i Babiše