Miroslav Karas o Ukrajině: Lží a polopravd je hodně. Musíte umět číst mezi řádky!
Proč nemáme důkazy, které by vysvětlily havárii malajsijského letounu? „Rusko a Západ se dnes opírají o rétoriku. Nikdo nechce zveřejnit, kdo střílel a odkud střela šla, což ale tajné služby při dnešní technice mohly zjistit,“ odpovídá zpravodaj České televize v Moskvě Miroslav Karas. Jak vůbec vypadá práce novináře na Ukrajině? A proč je v Rusku Vladimir Putin oblíbený? Nejenom to přiblížil v rozhovoru s moderátorkou Patricií Strouhalovou.
V souvislosti s leteckou katastrofou přibývá spikleneckých teorií, polopravd a lží. Čemu tedy věřit? „Je potřeba dávat si pozor na propagandu a umět číst mezi řádky. Propagandistická masáž je vidět například v ruských sdělovacích prostředcích,“ míní Miroslav Karas, podle kterého tragédie malajsijského letounu nebude v brzké době vyšetřena beze zbytku.
Na Ukrajině se přesvědčuje o tom, že s proruskými separatisty není jednoduché navázat kontakt. „Jsem vnímán jako západní novinář, a tudíž nejsem vítaný s otevřenou náručí,“ vysvětluje s tím, že mu pomáhá ruština. „Dám se s nimi do řeči, ztratím třeba hodinu, ale výsledek je nakonec dobrý,“ dodává.
Upozorňuje také na skutečnost, že popularita Vladimira Putina po anexi Krymu stoupla na rekordní úroveň. „Pokud Putin zastává názory, jako – Ukrajina byla vždycky naše, nemá právo na existenci, to, co děláme, je správné – tak je to chápáno jako nastolení pořádku, na který byli v Rusku všichni zvyklí,“ nastiňuje.
Jaké je dnešní Rusko? Jak vypadá práce novináře na Ukrajině? A jak Miroslav Karas vzpomíná na práci v Polsku? I to jste mohli slyšet mezi 10. a 11. v Hostu Radiožurnálu.
Audio záznam rozhovoru si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.