Miloš Zeman objížděl republiku už v 90. letech. V legendárním Zemáku
Zemák byl legendární autobus, který na sklonku roku 1995 vymyslel Zemanův blízký spolupracovník a dlouhé roky i šedá eminence sociální demokracie Miroslav Šlouf. Nepřišel s originálním nápadem, jen okopíroval myšlenku z předvolební kampaně polského prezidenta Aleksandra Kwaśniewského.
Sociální demokraté koupili vyřazenou karosu, kterou tajně přestavěli v zastrčené garáži ve Vysokém Mýtě. Autobus měl ložnici, kuchyňku, minikonferenční koutek na setkání s voliči a novináři pro případ špatného počasí. Volební vozidlo využilo příhodného politikova příjmení, a Miloš Zeman tak objížděl před volbami 1996 celé Česko.
Zemák vyrazil na turné 1. března 1996 z Brna a stal se nejostřeji sledovaným autobusem roku. Na střeše byl nápis: „Václave, dobrý let! Miloš“, kterým Zeman zdravil svého největšího soupeře, neboť Klaus se někdy na svá předvolební setkání přepravoval i vrtulníkem.
Za první tři měsíce ujel Zemák přes 16 tisíc kilometrů a navštívil 538 obcí. Absolvoval 817 mítinků. Do Prahy se vracel jen jednou týdně.
Zemák posloužil i Paroubkovi
Tehdy neobvyklý způsob kontaktu umožnil Miloši Zemanovi setkat se osobně s podstatně větším počtem voličů. I díky Zemáku se Miloš Zeman stal v roce 1996 šéfem poslanecké sněmovny a o dva roky později v mimořádných volbách dokonce získal post premiéra.
Později k němu přibyly mikrobusy Zemáčci a volební vlak Zemák. Strategii autobusů a mikrobusů postupně převzali i další politické strany. Duchovního otce Zemáku Šloufa odměnil Miloš Zeman nejdříve funkcí šéfa sekretariátu sněmovny, po vstupu do vlády se stal vedoucím premiérových poradců.
Zemák posloužil ještě v roce 2006 ve volbách Jiřímu Paroubkovi.