Miloš Kvapil

25. březen 2008

V úterý byl hostem Dopoledního Radiožurnálu pilot a ředitel výcviku posádek ČSA kapitán Miloš Kvapil. S moderátorkou Lucii Výbornou mluvili o výcviku dopravních pilotů, rozdílech mezi minulostí a současností, dále o úspěšnosti kurzů proti strachu z létání, leteckých neštěstích, proměnách ČSA v toku času a také o jeho lásce k létání.Ve středu 26. března bude hostem běžec na lyžích Lukáš Bauer.

"Bylo to určitě jinak, tehdy byli preferováni především vojáci a pak také straníci", odpověděl Miloš Kvapil na otázku Lucie Výborné, zda bylo těžší stát se pilotem v sedmdesátých letech nebo v současnosti. "Uchazeč musel mít tehdy nalétáno 1000 hodin a musel mít licenci obchodního pilota," řekl Kvapil k podmínkám pro přijetí. "Teď je to jinak, teď je potřeba nalétat méně hodin, ale kvalitnějším výcvikem. Víc jsou také zdůrazňovány teoretické znalosti," uvedl Kvapil a dodal: "Nevím jestli to je nyní těžší nebo lehčí, rozhodně je to náročnější, spravedlivější. Ten současný tlak na přijímané piloty je obrovský, jak z hlediska jejich odbornosti, stejně tak i z hlediska mentálního modelu, který musí být v pořádku. To znamená musí mít znalosti, zkušenosti, dovednosti a to celé musí být zabaleno do disciplíny."

Miloš Kvapil hovořil s Lucií Výbornou také o kurzech, které mají za cíl odnaučit lidi od obav z létání. "My děláme ty kurzy asi dva roky a zatím to absolvovalo přibližně 150 lidí. Z nich 90 procent nám píše děkovné dopisy v tom smyslu, že 'dříve jsem se bál, teď létám rád'. Je to neuvěřitelné. My ty kurzy děláme na bázi toho, že lidem poskytujeme informace, které jim podle nás chybí. A poskytujeme jim to ve velmi atraktivním prostředí našeho výcvikového střediska, které je vybavené nejmodernější technikou," přiblížil Kvapil úspěšné kurzy, které vede sofistikovaný tým zabývající se po léta lidským faktorem v létání - pilot a dvě palubní instruktorky.

"To, co se podařilo za dvacet roků v českém civilním letectví i v samotném ČSA, je neuvěřitelné a můžeme být na to hrdí. Do roku 1989 jsme létali se sovětskou technikou, což je technologicky úplně něco jiného než západní technika. Ten přechod nebyl snadný. Abychom to zvládli, abychom se naučili jiné systémy, jinou filozofii kokpitu či jiný systém létání, to vyžadovalo obrovské úsilí všech pilotů, stewardů i techniků. A podařilo se to bez ztráty kytičky, bezvadně," uvedl Miloš Kvapil. Teď podle něj máme 530 pilotů přeškolených na moderní letadla. "Dokonce na nejmodernější A-320, což je zase o generaci dál. A všechny audity, které přijdou, jsou bez nálezu. Takže přechod na západní techniku a zavedení evropských předpisů byl obrovský úspěch českého letectví," uzavřel Tomáš Kvapil, který svůj první let absolvoval v roce 1953.

Záznam celého rozhovoru s Milošem Kvapilem si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: kbr
Spustit audio