Matěj Skalický: Potřebujeme ještě autosalony?

2. březen 2020
Ženevský mezinárodní autosalon (GIMS) byl zrušen

Ženevský autosalon – to byla vždy velká sváteční událost, za kterou se hodiny trmácely statisíce návštěvníků z celého světa.

Nejdůležitější přehlídku automobilů v Evropě ale letos švýcarská vláda kvůli obavám z koronaviru zařízla. Jednorázová stopka ovšem může mít dalekosáhlé dopady.

Čtěte také

Pod Alpami se totiž nákazy zalekli na poslední chvíli, takže i když si automobilky připíšou obrovské ztráty, pro samotný autosalon může být konečný účet v budoucích letech mnohem dražší. Výrobci totiž nemají narychlo jinou možnost než prezentace nových aut přesunout ze Ženevy na internet – tedy na levnější a modernější výstavní plochu, která může nakonec klasické autosalony úplně zahubit.

Přestože ženevský autosalon loni vydělal asi šest miliard korun, pro samotné automobilky jsou stánky nesmírně drahé. O to víc ve zlých časech obchodních válek, nejistoty brexitu a evropského sprintu za menšími emisemi.

I proto letos do Ženevy v předstihu poslali omluvenky takoví automobiloví velikáni jako Ford, Peugeot nebo Nissan a spousta dalších. Svá nová auta raději představují na vlastních prezentacích nebo právě na síti. Je to levnější a nemusí se dělit o pozornost s konkurencí.

Levné prezentace online

Zároveň už dlouho neplatí, že by automobilky jezdily na autosalony své modely prodávat. Pryč jsou časy, kdy si slavný Fantomasův Citroën DS koupilo přímo na výstavišti 12 tisíc lidí. Stalo se pravidlem, že z veletrhů, kam si chodí zákazníci pro nové auto, jsou megalomanské výstavy, kde výrobci ukazují spíš, co všechno dokážou, než co chtějí skutečně prodat.

Čtěte také

Na internet se teď stěhuje reklama i celé obchody. Síla marketingu roste s vlivem moderních technologií. Pokud si chtějí evropské autosalony udržet popularitu, musí stejně jako přehlídky v Las Vegas nebo v Číně vsadit na digitalizaci a následovat trend elektrických aut. Jenže snad kromě Norska byl starý kontinent k novým technologiím dlouhá léta spíš skeptický a teď na automobilovou špičku ztrácí.

Podle toho vymírají i autosalony. Zatímco dřív Češi jezdili na nejbližší výstavu do Brna anebo Lipska, v posledních letech měli nejblíž až Frankfurt. Jenže ten po 70 letech skončil také. Německá automobilová asociace oznámila, že výstavu přesune do jiného města.

Z nejdůležitějších autosalonů tak zbývá ještě Paříž, která ale zmutovala do multižánrového festivalu všeho, co má kola a hýbe se. A pak je tu ještě tolik zmiňovaná Ženeva.

Matěj Skalický

Jestli ji do budoucna čeká německý nebo třeba francouzský scénář, není zatím jasné. Na absenční listině švýcarské přehlídky ovšem můžou už příští rok přibývat další automobilky, které si z důvodů letošní mimořádné výluky způsobené koronavirem navyknou na levné prezentace online a mimo výstavní plochy, kde nemusí s nikým soupeřit o pozornost. Klasické autosalony oproti tomu působí jako z jiné doby. Té minulé.

Autor je publicista

Spustit audio