Maria Procházková

17. únor 2009

Úterním hostem Dopoledního Radiožurnálu byla režisérka, scenáristka a autorka animovaných filmů Maria Procházková. Jaké dojmy si přivezla z letošního Berlinale, kde reprezentovala Českou republiku s filmem Kdopak by se vlka bál? "Publikum se chovalo jinak, bylo spontánnější a více zvídavé. Po filmu se diváci ptali a nebáli se nás zeptat. Jak dospělí, tak děti měli dobré otázky. Až jsem měla pocit, že české publikum je oproti německému studené a to mě moc nepotěšilo." Ve středu 18. února bude hostem ředitel Archeologického ústavu AV ČR Luboš Jiráň.

Film Kdopak by se vlka bál měl na Berlinale dobré ohlasy, ale cenu nakonec nezískal. Co na to říká jeho režisérka? "Byli jsme docela střízliví, protože festivaly známe a víme, že udělení ceny je trošičku politika. Všichni porotci jsou navázáni na další země, jsou to zástupci zemí, které mají na festivalu své filmy, a navíc jsou napojeni na různé filmové organizace nebo festivaly. Takže samozřejmě tam fungují tlaky. Mnohokrát jsem na festivalu zažila, že mi porotci přišli říct, že film je úžasný a rozhodně dostane cenu a potom se mi vyhýbali, když to nedopadlo."

Jaké to bylo stát na červeném koberci jednoho z nejprestižnějších filmových festivalů? "Štáb si z účasti na Berlinale udělal výlet, který si nesmírně užíval. Patřili jsme mezi takové ty východoevropské delegace, které zaberou v kině celou řadu. Červený koberec byl velký zážitek pro všechny, užívali jsme si to s rozzářenýma očima," říká Maria Procházková, podle které k dokonalosti chvíle chyběla už jen limuzína a teplomety, které měla k dispozici nedaleko pózující hollywoodská hvězda Renée Zellweger.

Proč už dnes nevznikají filmy pro děti, které by zůstaly v paměti diváků po generace? "Po revoluci měli asi všichni pocit, že teď konečně můžeme říkat, co chceme a vyjadřovat se k tématům, která jsou pro nás důležitá. Když jsem studovala animaci na FAMU, tak tam vůbec filmy pro děti nevznikaly. My jsme si říkali, že teď se teda vyjádříme k tomu světu a nikdo neměl tendenci dělat věci pro děti. Za celých pět let natočila takový film jen jedna slečna, která inklinovala k Disneymu," dodává Maria Procházková, která sama má větší vzor v animované tvorbě Tima Burtona.

Maria Procházková pochází ze slavné rodiny, kde má každý člen úspěchy na literárním poli. Dědeček byl slavný scenárista, maminka je uznávaná spisovatelka a píší i další příbuzní. "Jak se vám žije se jménem Procházková?" ptala se moderátorka Lucie Výborná. "To jméno je naštěstí natolik běžné, že si to lidé příliš nespojují. Vlastně to začalo až po filmu Žralok v hlavě. Do té doby jsem proplouvala bez povšimnutí, a dokonce mě na FAMU při přednášce o filmu Ucho, který napsal dědeček, paní profesorka vyvolala, abych rozebrala nějakou scénu. Opravdu to v té době nevěděla."

Jakou metodu používá Maria Procházková při natáčení s dětmi? Po kom zdědila výtvarné nadání, když má celá její rodina literární ambice? Proč se nechystá zfilmovat některý z románů své matky spisovatelky Lenky Procházkové? A jaké bylo režírovat Oldřicha Kaisera? Odpovědi na tyto otázky naleznete v Rádiu na přání.

Záznam rozhovoru s Mariou Procházkovou i s dalšími Hosty Radiožurnálu si můžete poslechnout v Rádiu na přání.

autor: peč
Spustit audio