Máme se bát Big Dat? Analytici můžou zjistit, jestli jste milenka pana ředitele, říká Jan Janča

13. září 2017
Jan Janča

V podstatě všechny součásti našeho života jsou dnes zdrojem dat. Od platebních karet přes telefonní a elektronickou komunikaci až po údaje o provozu automobilů. A vyhnout se tomu nedá. Pokud nežijete v pralese. „Každá otevřená webová stránka, každý okamžik, kdy se váš mobil připojí k síti, vše vytváří obrovskou datovou stopu,” upozorňuje datový specialista Jan Janča v rozhovoru s Lucií Výbonou.

Žijeme v době neuvěřitelného množství roztříštěných dat. A jak odborníci předpovídají, budoucnost patří tomu, kdo tato data dokáže dát dohromady. Sama o sobě totiž smysl nedávají, ovšem dokážete-li dát více druhů dat dohromady, výsledky můžou být ohromující.

„Právě v tomto spočívá rozdíl mezi ‚daty’ a ‚informacemi’. Data jsou nuly a jedničky, které nemusí dávat smysl, naopak informace vznikají až tehdy, dáme-li jednotlivá data dohromady,” vysvětluje.

Velké společnosti data sbírají doslova na každém rohu. A často o tom nemáme ani tušení. „Například ve chvíli, kdy využíváte služby poskytovatele internetového připojení, dáváte toho o sobě spoustu vědět, například jaké máte zařízení, kde se nacházíte. A to vše se dá využít. Druhou skupinou dat jsou ta, která poskytujete vědomě - jako e-maily, telefony a podobně.”


Například ve chvíli, kdy využíváte služeb poskytovatele internetového připojení, dáváte toho o sobě spoustu vědět: jaké máte zařízení, kde se nacházíte. A to vše se dá využít. Druhou skupinou dat jsou ta, která poskytujete vědomě - jako e-maily, telefony a podobně.JAN JANČA

Většna společností s těmito daty dnes zatím příliš nepracuje. A je to prý dobře i špatně zároveň, lepší práce s daty totiž může směrovat i ke zlepšování poskytované služby a kvalitnější péči o zákazníka. „Další firmy naopak s daty pracují intenzivně. Zjištují, zda vám mohou dát půjčku, zda nechcete přejít ke konkurenci, zda náhodou nejste milenka pana ředitele a podobně,” říká Janča.

Všechny, kteří se po jeho slovech bojí o ochranu své osobní údaje, Janča uklidňuje. V květnu 2018 totiž vstoupí v platnost nová evropská směrnice o ochraně osobních údajů, ve které se tento pojem značně rozšíří.

„Nově půjde i o kombinaci údajů, které na první pohled osobní nejsou, stanou se jimi také informace o IP adrese a telefonu například ve chvíli, kdy jste první, kdo si na e-shopu koupil nějakou unikátní věc,” naznačuje.